Google Cardboard ondersteunt nu ook 3D-audio

Google maakt zijn virtual reality-beleving compleet door ondersteuning voor 3D-audio voor Google Cardboard SDKs te bieden. Het enige dat gebruikers hiervoor extra nodig hebben is een gewone hoofdtelefoon.

Volgens Google hoort de mens verschillende geluiden vanuit allerlei verschillende richtingen. Denk bijvoorbeeld aan een vrachtwagen die voorbij rijdt of een vliegtuig dat over je heen vliegt. Veel apps creëren daarom ruimtelijke audio door verschillende geluiden over de linker en rechter speaker te verdelen. Met de nieuwe update is het voor ontwikkelaars nu ook mogelijk om een geluidsomgeving te creëren zoals de mens deze ook echt hoort.

Als er een auto van de rechterkant komt aangereden wordt dit bijvoorbeeld nagemaakt door het geluid iets eerder in het ene oor te laten horen en daarbij verschillende hogere tonen te gebruiken. Daarnaast maakt de update het ook mogelijk om het geluid aan te passen op de grootte en het materiaal van de virtual reality omgeving. Zo klinkt een gesprek dat in een ruimteschip wordt gehouden anders dan een gesprek in een ondergrondse grot.

Google laat in het persbericht weten dat de updates zijn ontwikkeld met ‘prestaties’ als belangrijkste punt. De update is daarom zo gemaakt dat de impact op de CPU zo laag mogelijk is. De Android-app voor ontwikkelaars is hier beschikbaar en hier vind je extra documentatie om te kunnen experimenten met de 3D-audio.