WhatsApp heeft bijna miljard gebruikers en gooit verdienmodel om

WhatsApp stopt met de betaalde abonnementen en wil op een andere manier zijn geld gaan verdienen. Tot nu moest een deel van de gebruikers een klein bedrag betalen voor WhatsApp, nadat het eerste jaar gratis was. Andere hebben eenmalig betaald voor de aanschaf van de app. Met deze manier van inkomsten binnen halen stopt de chatapp.

Jan Koum, CEO van WhatsApp, vertelde dat vanochtend tijdens een conferentie in München. Hij sprak daar over het aantal gebruikers dat Whatsapp momenteel heeft en hoe het bedrijf in de toekomst geld gaat verdienen.

Momenteel gebruiken 990 miljoen mensen de berichtenapp, wat het de één na grootste app ter wereld maakt (als je voor-geïnstalleerde apps van Google of Apple niet meetelt). Alleen Facebook heeft een groter bereik met Facebook Messenger en laat het nou net zo zijn dat Facebook WhatsApp kocht 19 miljard dollar in 2014.

Tijdens de conferentie liet de Oekraïense Jan Koum los waarom hij besloot WhatsApp te verkopen aan Facebook. Eén van de redenen was dat het bedrijf zich hierdoor puur kon concentreren op groei, zonder zich zorgen te hoeven maken om het gebrek aan omzet. Over het aantal gebruikers zegt Koum: “Aan de ene kant is dit een enorm aantal. Aan de andere kant is het best een beetje beschamend. We komen nog 10 miljoen [gebruikers] te kort.” Dat meldt Wired.

Het Whatsapp-team functioneert erg autonoom binnen Facebook. De 120-medewerkers van het bedrijf zijn volgens Koum nu eindelijk klaar om zich te gaan richten op het verdienen van geld. Als eerste stap gaat WhatsApp volledig gratis worden. Want volgens Koum gaan niet de gebruikers betalen voor de dienst, maar zijn het bedrijven die WhatsApp gebruiken om te communiceren met klanten die uiteindelijk geld gaan opleveren.

We doen het heel goed bij consumenten, maar er is nog een heel ander aspect van communicatie: Je wilt de optie hebben om met bedrijven te communiceren. We hebben SMS-technologie voor consumenten aangepast en verbeterd. Nu gaan we hetzelfde doen voor commerciële communicatie.

Als voorbeeld geeft Koum dat je op deze manier kan communiceren met je favoriete restaurants. In plaats van een specifieke app te gebruiken of te bellen, kun je gemakkelijk een WhatsApp-bericht sturen naar het restaurant. Die zouden vervolgens suggesties kunnen doen met tijden waaruit de gebruiker met één druk op de knop kan kiezen.

Het communiceren via berichtenapps met bedrijven wordt steeds belangrijker. Zo kondigde Uber recent aan dat je via Facebook Messenger een taxi kunt bestellen en gebruikt Duitse nieuwssite Bild de app om nieuws te versturen naar gebruikers. Facebook gaat de mogelijkheden hiervoor dit jaar verder uitrollen.