Onderzoek: Nederlandse consument is allang klaar voor technologische revolutie

EMC Federatie, een groep van IT-dienstverleners, heeft gisteren op de Digital Transformation Conference de uitkomsten van het Nationale Tech Onderzoek onder de Nederlandse consument gepresenteerd. Volgens Hans Timmerman, CTO van EMC Nederland is er momenteel een ‘informatiegeneratie‘ die digitaal denkt en leeft. Vrijwel iedereen is ‘connected’, maar hoe bewust is de consument eigenlijk van dit veranderde digitale ecosyteem?

Om hier achter te komen vroeg EMC 1500 Nederlandse consumenten naar hun toekomstverwachtingen over onder andere technologische ontwikkelingen. De consumenten (in allerlei leeftijdsgroepen) kregen vragen voorgelegd over bijvoorbeeld het gebruik van de zelfrijdende auto. Hieruit bleek dat zo’n 40 procent van de Nederlandse consument verwacht dat de zelfrijdende auto binnen tien jaar op de Nederlandse weg te vinden is. Dit tegenover een percentage van 20 procent dat verwacht dat de zelfrijdende auto er helemaal nooit zal komen.

Ook verwacht vier op de tien Nederlanders dat binnen tien jaar de vaste telefoonlijn verdwijnt en denkt eenzelfde aantal dat binnen vijf jaar alle kinderen op de basisschool leren programmeren.

Het draait om het perspectief van de consument

Volgens Timmerman blijkt voornamelijk uit het onderzoek dat het gaat om het perspectief van de consument. Mensen gebruiken de technologie allang, maar begrijpen vaak niet hoe de technologie ook echt in elkaar zit. Als voorbeeld: onze smartphone zoekt tijdens een telefoongesprek verbinding met de dichtstbijzijnde mast. Deze verzend het signaal daarna via de vaste telefoonlijn door naar de dichtstbijzijnde mast van de ontvanger. Het signaal gaat daarna slechts de laatste meters weer door de lucht.

google-self-driving-car-prototype-front-three-quarters-1

Ook is de zelfrijdende auto eigenlijk al deels werkelijkheid. Naast dat de Google Car gisteren in de VS officieel is goedgekeurd als bestuurder, hebben ook veel auto’s al een automatisch inparkeersysteem en zijn deze auto’s instaat om zelfstandig te remmen; de beginselen van een zelfrijdende auto.

Ook Boedwijn Aelbers van VMware laat weten dat de consument de technologie allang ervaart, maar vaak nog niet begrijpt. Bijna iedereen gebruikt tegenwoordig een smartphone, maar begrijpen ze het systeem erachter ook?

Hij refereert daarbij naar de vraag uit het onderzoek over hoelang het nog duurt voordat kinderen standaard leren programmeren op school. Op veel scholen wordt dit allang gedaan, maar beseft de consument dit nog niet omdat het ‘verpakt’ wordt in een andere vorm.

Steven-Jobschool

Toch zijn er in het onderwijs volgens Aelbers nog wel een aantal aandachtspunten. Met de snelle adoptie van smartphones en een keur aan clouddiensten worden privacy en de beveiliging van data steeds belangrijker. Ook daar werd in het onderzoek aandacht aan besteed.

Hieruit bleek dat de helft van de Nederlandse consumenten denkt dat zijn mail via buitenlandse servers verstuurd wordt en geeft 60 procent van de respondenten aan er vertrouwen in te hebben dat Justitie alleen hun e-mail inziet wanneer ze over de juiste papieren beschikken. Daarnaast geeft 70 procent van de ondervraagden aan de betekenis van ‘encryptie’ te kennen: het versleutelen van gegevens.

Een bankrekening openen bij je gemeente?

Hun bankzaken vertrouwen ze daarbij liever niet aan Facebook en Alibaba toe. Het meeste vertrouwen van de consument ligt bij de gemeente waarin ze wonen: ruim de helft zou bankzaken in handen durven leggen van zijn of haar gemeente. Hierbij is de veiligheid de meest voorkomende reden om terughoudend te zijn en de angst dat hun financiële gegevens worden verkocht aan derden.

Voor bedrijven toont het onderzoek volgens beide heren vooral dat de consument allang klaar is voor de technologie waar bedrijven mee bezig zijn. Bedrijven zouden volgens Timmerman dan ook geen excuses meer moeten verzinnen:

Digital Transformation is iets waar het bedrijfsleven niet meer omheen kan. Elke organisatie zal verder digitaliseren om te kunnen acteren in een wereld waarin realtime interactie met klanten eerder regel dan uitzondering is. De consument, en zeker die in Nederland, is best ver in zijn digitale transformatieproces.

Timmerman refereert daarbij nog specifiek naar de vraag over het gebruik van 3D-printers door de consumenten. Ruim 30 procent van de ondervraagden verwacht dat er binnen vijf jaar meer 3D-printers worden verkocht dan dat er gewone printers worden verkocht. Dit betekent dat de consument ook producent wordt, dat een interessant vraagstuk aanwakkert.

Tiny-Tiko-3dprinter

Wanneer een groot deel van de samenleving een 3D-printer in huis heeft staan, gaat hij vanzelfsprekend ook producten printen. Dit betekent dat er (veel) minder producten verkocht worden en schopt dat het hele inkomstenmodel van de overheid volledig in de war. Waar moet dan BTW op worden geheven als de consument zijn producten zelf print, zijn energie zelf opwekt en zijn auto rijdt op deze zelf-opgewekte energie?

Lees het hele onderzoek hier of bekijk de uitkomsten in de infographic.