Werken

Dropbox: 'Onze missie is om de manier waarop mensen werken te versimpelen'

Elger van der Wel
Elger van der Wel

Dropbox opende gisteren een regionaal kantoor in Amsterdam. Wat wil het bedrijf vanaf hier gaan doen en wat zijn hun verdere plannen?

Dropbox begon 2008 als een cloudopslagdienst waarmee internetgebruikers bestanden konden synchroniseren. Vandaag de dag richt het bedrijf zich steeds meer op de zakelijke markt en wil het een dienstverlener zijn die er voor zorgt dat mensen beter kunnen samenwerken. Gisteren opende het bedrijf een kantoor in Amsterdam. Ik ging er langs en sprak met de kersverse countrymanager Chris Moojen en zijn baas Thomas Hansen, global vice-president Sales & Channel.

DropboxDropboxDropbox is een dienst om bestanden te synchroniseren met de cloud en te delen met anderen. Het bestaat sinds 2008 en heeft inmiddels meer dan 400 miljoen gebruikers wereldwijd.Het openen van een kantoor in Amsterdam is het directe gevolg van de verschuiving naar de zakelijke markt, legt Chris Moojen uit. “In Europa willen we er zeker van zijn dat we lokaal aanwezig zijn en luisteren naar onze zakelijke klanten om hun behoeften te horen en ze daarin te faciliteren. We kunnen ze uitleggen hoe ze Dropbox het beste kunnen toepassen om het een meerwaarde te laten zijn voor hun bedrijf. En aan het einde van de dag zijn we een bedrijf. We geven onze dienst gratis weg aan miljoenen gebruikers, maar moeten ook ergens geld verdienen. We willen bedrijven dus helpen Dropbox te begrijpen, maar ook om hen onze oplossing te verkopen.”

Vanuit Amsterdam gaat Dropbox de Benelux bedienen. Eerder opende het bedrijf al Europese kantoren in Londen, Dublin en Parijs en Duitsland staat ook voor dit jaar op de planning. Waarom een klein land als Nederland relatief vroeg een eigen kantoor krijgt? We lopen voorop, aldus Thomas Hansen. “Er zijn een paar regio’s waar het gebruik van clouddiensten heel hoog ligt. Dat is Nederland, Scandinavië, Noord-Amerika en Australië/Nieuw-Zeeland. Zowel in de consumentenmarkt, als in de zakelijke markt.”

Moojen vult aan: “Deze regio is heel innovatief. Wij Nederlanders handelen niet meer in goederen, maar in kennis, verbinding, samenwerkingen. We moeten daarom vooroplopen in het adopteren van dit soort tools en dat doen we erg goed, als je het mij vraagt.”

En dat ziet het bedrijf terug in de cijfers. Wereldwijd heeft het bedrijf 400 miljoen gebruikers en daar komen er maandelijks 10 miljoen bij. Een significant deel daarvoor zit in Nederland en ook in de rest van Europa. “75 procent van onze gebruikers bevindt zich buiten de VS. Dat is niet heel gebruikelijk voor een bedrijf uit Silicon Valley, het is meestal meer 50-50. Een groot deel van onze gebruikers zit in Europa en als we inzoomen op Nederland zien we dat we dat één op de twee internetgebruikers een Dropbox-account heeft. Dat is de nummer 2-markt wereldwijd.”

Concurrentie

Dat Dropbox steeds belangrijker wordt op de zakelijke markt is eigenlijk vanzelf ontstaan, legt Hansen uit. “IT verandert de werkplek. Dat begon met de iPhone, waardoor het bring-your-own-device-principe ontstond. Dat resulteerde in bring-your-own-apps en bring-your-own-cloud. Wij hebben in die ontwikkeling vooropgelopen.”

Bestanden synchroniseren en delen is ons DNA. - Thomas HansenEn er speelt nog iets anders: “Wat ik nu steeds meer gebeuren is dat bedrijven afstappen van het hebben van één leverancier voor alles en toewerken naar het gebruiken van de beste in zijn soort voor iedere afzonderlijke dienst. Daar zijn wij blij mee, want wij zijn de beste in onze soort. Dat zien we in onze cijfers. We hebben niet 20 of 200 prioriteiten. Bestanden synchroniseren en delen is het voor ons, dat is ons DNA. Andere grote fabrikanten, zoals Google en Microsoft, hebben heel veel producten en diensten. Ze doen heel veel dingen erg goed, maar kunnen ze zich focussen op en specialiseren in al deze componenten met dezelfde passie, volhouding en aandacht voor details?”

Als het gaat om cloudopslag is de concurrentie hevig en Hansen verwacht dat er de komende tijd slachtoffers zullen vallen op de markt. “Als je kijkt naar het laatste rapport van Gartner over wat zei noemen file sync and share, dan zie je dat er nu al wat consolidering plaatsvindt. Wij willen er zeker van zijn dat wij de leider zijn onze sector.”

“Het netwerkeffect van mensen die samenwerken met anderen”, is volgens Hansen de reden dat hij verwacht dat zijn bedrijf zal overleven en verder zal groeien. “Dat geeft ons kracht en we willen die marktleidende positie verder uitbreiden. Wat daarbij verder helpt, is onze open set van API’s. We hebben meer dan 300.000 oplossingen die via de API’s geïntegreerd zijn in Dropbox met dagelijks meer dan een miljard API-calls.”

Dropbox heeft voor de komende jaren een duidelijk doel. De manier waarop mensen werken versimpelen. “Ik weet niet hoe het met jou zit, maar het is eigenlijk te lastig om vandaag de dag te werken”, zegt Hansen daarover. “Het is niet leuk om wakker te worden en 400 e-mails in je inbox te hebben zitten. Het is te moeilijk, er zijn teveel plekken waar je heen moet voor informatie, het is niet frictieloos, het werkt niet goed samen, je hebt versiecontroleproblemen… Kortom: het is een puinhoop. Er moet wat dat betreft een betere en effectievere manier zijn om samen te werken. Daar willen we aan werken. We willen een betere, gezamenlijkere en simpelere manier vinden om dingen gedaan te krijgen, zowel zakelijk als privé.”

Dropbox Paper

Het bedrijf wil hier niet alleen aan werken met Dropbox zelf, maar ook met de dienst Paper. Hiermee kunnen mensen samenwerken aan documenten. Voorlopig is het product nog enkel een gesloten beta voor consumenten, maar intern kunnen ze bij Dropbox al niet meer zonder. Het is voor countrymanager Chris Moojen een belangrijke manier om samen te werken met zijn collega’s in andere landen. “Je kunt zeggen ‘eat your own dog food’ of ‘drink your own champagne’. Paper is voor ons precies dat.”

Voor onze internationale teams is Paper dé tool om samen te werken - Chris Moojen“Het is een betaversie, we testen het nog. We proberen van de gebruiker te leren om het beter te maken. Maar als we intern bij Dropbox kijken hoe we dit gebruiken, dan is het echt geweldig. Er ontstaat iets. Ik negeer alle andere tools op mijn apparaten, want dit is de tool die ik gebruik. Iedereen gebruikt het en ik kan alles erin krijgen, want ik nodig heb. Als ik informatie wil delen met Thomas of één van mijn andere collega’s, dan gebruik ik Paper. Voor onze internationale teams is Paper dé tool om samen te werken.”

Thomas Hansen vult hem aan met hoe dat voor hem werkt: “Ik heb 13 kantoren in 9 landen en ons hoofdkantoor zit in San Fransisco, maar ik woon in Seattle. Voor mij, om mijn werk te doen, maakt het niet uit of ik in San Fransisco, Seattle of hier in Amsterdam zit. Het enige wat ik nodig heb is een internetverbinding. Dan heb ik toegang tot Paper en e-mail, al wordt e-mail steeds minder belangrijk dankzij Paper. Dat geeft je de mogelijkheid om samen te werken. Fysiek in dezelfde ruimte zijn, is old school. Je kunt Skype of Google Hangouts gebruiken; er zijn zoveel goede tools. Natuurlijk is het soms fijn om bij elkaar te komen, maar je hoeft dat niet de hele tijd te doen.”

In alles klinkt door dat de bedoeling is dat Paper een ongelofelijk belangrijk onderdeel gaat worden van wat Dropbox doet, zeker op de zakelijke markt. “Onze missie is om de manier waarop mensen werken te versimpelen en Paper doet dat”, besluit Chris Moojen het gesprek.