Ziggo en Vodafone gaan in Nederland verder als één bedrijf

Ziggo en Vodafone gaan in Nederland verder als één bedrijf. Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo heeft laten weten dat de nieuwe provider hiermee de concurrentie aangaat met bedrijven als KPN, T-Mobile en Tele2.

Ziggo is aanbieder van televisie en internet aan zo’n 3 miljoen Nederlandse huishoudens. Dit tegenover Vodafone die iets minder dan 100.000 televisie- en internetklanten heeft. Daarentegen heeft Vodafone op de mobiele markt zo’n 5 miljoen klanten, tegenover de 180.000 mobiele klanten van Ziggo Mobiel, schrijft Nu.nl.

Ziggo en Vodafone versterken hun positie in de markt dus sterk als ze samen gaan en worden ze een directe concurrent voor KPN, dat op dit moment de enige is die beschikt over een eigen mobiele netwerk en een eigen vaste netwerk. Andere providers maken namelijk gebruik van het netwerk van anderen van hun mobiele en of vaste diensten (Ziggo Mobiel zit bijv. op het T-Mobile-netwerk).

De nieuwe provider wil daarom nieuwe abonnementen aanbieden waarin het mobiele netwerk van Vodafone gecombineerd gaat worden met het vaste internet van Ziggo. Hiermee moet uiteindelijk zo’n 280 miljoen euro per jaar bespaard worden.

Onder welke naam de providers verder gaan en of er gevolgen zijn voor de bestaande klanten is nog niet bekend. Ook hebben beide bedrijven niks laten weten over het verlies van banen. Wel is bekend dat Vodafone nog 1 miljard euro aan Liberty Global moet betalen voordat het de helft van het nieuwe bedrijf krijgt en moet de samenwerking nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie.