Toyota richt zich met Project Blaid op blinden

Toyota lijkt zich met zijn technologieën niet meer alleen op de automotive sector te richten. Door middel van een nieuw project genaamd Project Blaid wil Toyota ‘mobiliteit naar iedereen brengen‘.

Toyota richt zich daarbij speciaal op een wearable die blinden moet helpen bij het ‘visualiseren’ van de omgeving. Door middel van verschillende camera’s zoekt de wearable naar herkenningspunten zoals toiletten en trappen die door blinden moeilijk te vinden zijn omdat ze geen geluid maken.

Project Blaid is nog een prototype, maar Toyota laat aan CNET weten dat het hard bezig is met het verbeteren van het gebruiksgemak. Zo wordt er bijvoorbeeld ook gewerkt aan een gezichts-herkenning technologie.

Daarnaast roept Toyota zijn werknemers op om videos van herkenningspunten als exit-borden en deuren van trappenhuizen te sturen om zijn herkenningsalgoritmen te kunnen verbeteren. Hoe meer (verschillend) materiaal er wordt verzameld, hoe beter het eindproduct uiteindelijk wordt.

Doug Moore, manager bij Toyota’s robotics-afdeling laat weten:

We geloven dat we een rol hebben in het verbeteren van de mobiliteits-uitdagingen, inclusief het helpen van mensen met gelimiteerde mobiliteit. We geloven dat dit project de potentie heeft om het leven van blinden en slechtzienden te verreiken.