AlphaGo verslaat Lee Se-dol met 4-1

De kunstmatige intelligentie-software AlphaGo van DeepMind heeft Lee Se-dol met 4-1 verslagen. De moderne clash tussen mens en machine werd de afgelopen week uitgevochten door het spelen van het Aziatische bordspel Go. De laatste wedstrijd werd iets na 10.00 uur Nederlandse tijd beslist in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul.

Bij Go plaatsen twee tegenstanders ieder op hun beurt een respectievelijk zwarte of witte steen op de kruisingen van een bord van 18 x 18 vlakjes. Door stenen van de tegenstander te omsingelen, verdient een speler punten.

AlphaGo is ontwikkeld om het Aziatische spel Go te beheersen. Dat is een van de grootste uitdagingen van kunstmatige intelligentie: het aantal mogelijke combinaties is namelijk enorm. Het feit dat Lee Se-dol zelfs een keer wist te winnen van AlphaGo geeft aan hoe complex het spel eigenlijk is.

Lee Se-dol wist de vierde wedstrijd te winnen door wat een ‘briljante zet’ wordt genoemd op beurt 78. Vervolgens maakte AlphaGo een fout die het uiteindelijk zijn kop kostte. In de onderstaande video wordt deze wedstrijd in een kwartier samengevat.

Na afloop van de vijfde wedstrijd gaven Lee Se-dol en de CEO van DeepMind, Demis Hassabis, kort hun reactie op de afgelopen week. Lee Se-dol:

Ik denk niet dat AlphaGo beter is dan een menselijke speler als het gaat om de beheersing van Go. Daarom denk ik dat ik meer had kunnen doen. Een wedstrijd tegen kunstmatige intelligentie is natuurlijk heel anders dan spelen tegen menselijke professionele Go-spelers. AlphaGo wordt niet geïntimideerd, heeft geen last van psychologische druk en hoeft zich niet te concentreren zoals een mens dat doet. Vooral in het begin was het voor mij moeilijk om aan zijn stijl te wennen. Desondanks weet ik niet of ik zou winnen als ik nogmaals tegen AlphaGo zou spelen.

Demis Hassabis zei dat hij nog geen concrete plannen heeft voor AlphaGo. DeepMind heeft zich vooral gefocust op de wedstrijd. Zodra het team terug is in het Verenigd Koninkrijk gaat het bedrijf alles analyseren en daarna beslissen wat er met de software gaat gebeuren. Wellicht gaat AlphaGo meer wedstrijden spelen of wordt informatie gedeeld met het publiek.