Met VR Views van Google kun je zelf 360° content op je website plaatsen

Google Cardboard

Google heeft de code van VR Views, waarmee je 360-gradencontent op websites kunt embedden, openbaar gemaakt. Ook is de ontwikkelaarskit van Cardboard vanaf nu beschikbaar voor iOS, zodat programmeurs ook met iPhone-apps van dat besturingssysteem aan de slag kunnen.

Vanaf nu is het dus heel gemakkelijk om een foto of video in 360 graden op je website te plaatsen. De code van VR Views is nu beschikbaar op GitHub. Vervolgens kan 360-gradencontent simpelweg via een iframe aan je website worden toegevoegd. Ontwikkelaars kunnen voortaan dus ook de slag met de ontwikkelkit voor iOS. Google maakte de Cardboard SDK voor Android al eerder beschikbaar.

De content is vervolgens op verschillende manieren te bekijken. Op een desktop kun je met je muis door een 360-gradenomgeving swipen. Op een smartphone is de ervaring net wat rijker: door je smartphone heen en weer te bewegen, verschuift het beeld automatisch mee. De foto’s en video’s zijn dan ook te bezichtigen in een VR-modus, waarbij een stereoscopisch (voor twee ogen) beeld wordt gemaakt, zodat je de foto of video met een VR-bril zoals een Google Cardboard of Samsung Gear VR kunt bekijken.

Het openbaar maken van de code zorgt ervoor dat het voor bedrijven makkelijker wordt om 360-gradencontent te verspreiden. Dat is bijvoorbeeld erg interessant voor makelaars om huizen te laten zien, mensen die een reisblog bijhouden of consumenten die gewoon zelf een 360-gradencamera hebben aangeschaft.

Het was al mogelijk om 360-gradenvideo’s op Facebook en YouTube te plaatsen en te bekijken. Video’s van YouTube zijn natuurlijk ook makkelijk te embedden voor je website, maar voor foto’s in 360 graden was er nog niet echt een goed openbaar en veelgebruikt platform dat voor bedrijven makkelijk was om te gebruiken.