Toyota Connected wil dienstverlening opzetten op basis data Toyota-rijders

Toyota gaat aan de slag met big data. Het bedrijf breidt uit met een nieuwe tak, Toyota Connected, die specifiek is gericht op het analyseren, verwerken en het aanbieden van diensten rondom data. Daar moeten klanten, bedrijven en overheden wereldwijd van gaan profiteren, laat Toyota in een persbericht weten.

Zo wil Toyota met het bedrijf een persoonlijke assistent gaan ontwikkelen die bijvoorbeeld het gedrag en de voorkeuren van Toyota’s klanten leert kennen, zodat het systeem je kan assisteren tijdens je autorit. Maar ook de prijs die je voor je autoverzekering betaalt kan voortkomen uit de analyses die het bedrijf gaat maken. Als het systeem bijvoorbeeld concludeert dat je roekeloos rijdt, kan hij dat doorgeven aan de verzekeringsmaatschappij. De kans dat je bij een ongeval betrokken raakt, wordt door dat rijgedrag namelijk groter. Daarmee is het voor verzekeraars logisch om de prijs van je verzekering te verhogen.

Ook zet Toyota Connected in op de technologie waarmee auto’s verbinding met elkaar en met de infrastructuur maken, veiligheid en de integratie met het Internet of Things, smart cities en smart homes. Het bedrijf gaat daarbij gebruikmaken van Azure, het cloudplatform van Microsoft. Daar blijft de samenwerking niet bij, want het gaat ook samenwerken met ontwikkelaars van Microsoft.

Ook andere fabrikanten willen gepersonaliseerde diensten voor autorijden aanbieden. Zo wil BMW met zijn eigen ‘Connected‘ een persoonlijke assistent voor de auto aanbieden, wil Microsoft zijn eigen assistent Cortana ook naar de auto brengen en ontwikkelde Nuance, het bedrijf dat meewerkte aan Siri van Apple, bijvoorbeeld ook een assistent voor in de auto.