Amerikaanse kranten boos op adblocker die ze wil betalen

Brave-browser-block-ads-p-publishers-678x381

Het leek Mozilla zo’n goed idee: het bedrijf introduceerde onlangs een browser met een adblocker, die reclame vervangt met een eigen alternatief. De advertenties van Mozilla zouden geen trackingsoftware ingebouwd hebben waarmee bedrijven je data kunnen bemachtigen. Met de eigen advertenties wil Mozilla de uitgevers betalen waarvan ze de reclame vervangen, maar daar willen de bedrijven kennelijk niks van weten. De Newspaper Association of America (NAA) heeft een brief aan Mozilla verstuurd, waarin ze eisen dat het bedrijf zijn adblocker stopzet.

De brief werd getekend door 17 leden van de NAA, waaronder president David Chavern. In een reactie aan The Financial Times laat Chavern weten waarom hij niet blij is met Brave:

Het idee achter Brave is dat ze 10 dollar uit onze portemonnee pakken en ons daarna 5 dollar aanbieden. En daar zouden we dan blij mee moeten zijn?

Volgens de NAA-leden is Brave vergelijkbaar met een bedrijf dat content steelt om op een eigen website te publiceren.

Daarmee ontstaat er voor Brave een dilemma. Mozilla met zijn adblocker geld verdienen voor de bedrijven waarvan ze reclame weghalen, maar het zijn juist die bedrijven die er een stokje voor proberen te steken. Zelfs als Mozilla het verzoek om de staking negeert, is de kans klein dat de bedrijven het geld zullen aannemen. En zolang dat gebeurt, is Brave niet een ‘eerlijke’ adblocker die contentmakers steunt.