Zo positioneert Facebook zijn apps en diensten naast elkaar

Een interessant detail bij de keynote van Mark Zuckerberg op de ontwikkelaarsconferentie F8 van Facebook gisteren: de manier waarop het bedrijf zijn diverse apps en diensten positioneert voor de verschillende soorten communicatie die we hebben.

Hierin nam Zuckerberg niet alleen Facebook zelf, Messenger en groepen mee, maar ook de twee belangrijke zelfstandige apps die door overnames in handen zijn van Facebook: WhatsApp en Instagram.

Opvallend daarbij is vooral dat Facebook WhatsApp neerzet als dienst om één op één te communiceren en Messenger bedoeld is voor communicatie in kleine groepen. Dat terwijl je, in ieder geval in Nederland ziet, dat groepen vooral op WhatsApp heel belangrijk zijn. Daarnaast legde Zuckerberg later de nadruk op de directe en persoonlijke communicatie tussen mensen en bedrijven, waarvoor het bedrijf het Messenger Platform lanceerde.

Facebook

Instagram

Een andere opvallend detail – dat als je over nadenkt heel logisch is – is hoe Facebook Instagram profileert als dienst waarmee je dingen deelt met de hele wereld. Instagram is immers meer dan welke dienst ook, een platform waarop veel mensen zich profileren en waar in principe alle posts openbaar staan en vindbaar zijn via de Explore-functie.

Al met al in het interessant om eindelijk eens duidelijk te horen hoe Facebook zelf aankijkt tegen zijn producten en diensten en waarvoor die worden gebruikt. Toekomstige ontwikkelingen die het bedrijf doet aan deze producten zullen hierdoor misschien logischers aanvoelen.