Nederlanders gaan zelfrijdende trams in Azië groot maken

Het Nederlandse 2getthere is een samenwerking aangegaan met SMRT. Twee bedrijven die je wellicht niks zeggen, maar toch heeft deze samenwerking grote gevolgen. 2getthere maakt namelijk kleine, zelfrijdende trams die opgeroepen kunnen worden. En SMRT is één van de grootste OV-bedrijven in Azië.

Daarmee gaan de Nederlanders een grote rol spelen bij zelfrijdende voertuigen in Azië. Het idee achter de karretjes is volgens de Volkskrant vrij simpel: je drukt op een knop en de dichtstbijzijnde mini-tram komt je kant op. In een enkele wagen passen 24 passagiers tegelijk, die met maximaal 60 kilometer per uur kunnen rondkarren.

Een zelfrijdende tram is een stuk makkelijker dan een zelfrijdende auto, omdat hij een vaste route volgt. Dat zou ook voor minder juridische strubbelingen zorgen. De Nederlandse zelfrijtrams bevatten sensoren die op de route letten. Ze houden automatisch rekening met slagbomen en kruisingen, waardoor er geen ongelukken moeten plaatsvinden. Omdat de tram op een magneetbaan zit, kan ie de weg zelfs in het pikkedonker bekijken. Een camera zoals in zelfrijdende auto’s is daarom niet nodig.

Zelfrijdende wagens op rails zijn niet helemaal nieuw: veel metro’s doen dit immers ook al. In Europa rijden ze al rond in steden als Londen en Kopenhagen. Bij trams is er vaak echter nog een chauffeur aanwezig. De Nederlandse karren lijken daar verandering in te gaan brengen. Het is nu nog de vraag of 2getthere ooit ook de Nederlandse trams zal vervangen. Op het moment onderzoekt het bedrijfje nog of ze hier ooit aan de slag gaan.