Eén streamingdienst voor alle muziek is verleden tijd door exclusiviteitsdeals

Voor de tweede keer in korte tijd is een nieuw album van een grote artiest exclusief te horen op streamingdienst Tidal. De nieuwe plaat van Beyonce, Lemonade, zal in ieder geval voorlopig niet op Spotify, Deezer, Apple Music of Google Play Music verschijnen. Dat meldt The Verge.

Eerder gebeurde hetzelfde al met The Life of Pablo van Kanye West. Dat album kwam ook exclusief uit op Tidal (al kon je hem natuurlijk ook kopen), om na zeven weken alsnog te worden toegevoegd aan de collectie van andere diensten. En natuurlijk hadden we eerder ook al Adele die er voor koos haar nieuwe CD helemaal niet aan te bieden als stream, maar daarbij was dus geen sprake van exclusiviteit bij één dienst.

Concurrentie

Volgens kenners zullen we exclusieve deals tussen artiesten (of hun platenmaatschappijen) en streamingdiensten steeds vaker gaan zien. Exclusiviteit wordt een belangrijk punt waarop deze diensten gaan concurreren.

Waar het tot nu toe nog ging over wie de beste apps, tofste functies of handigste integraties aanbood; gaat het straks waarschijnlijk om de vraag: welke streamingdienst biedt de muziek aan die jij wil horen? Iets wat bij het streamen van films en series natuurlijk altijd al gebruikelijk is geweest.

Slecht nieuws voor ons als gebruikers, want de kracht van muziekstreaming is juist dat het je toegang hebt tot alle muziek van de wereld. Hopelijk zet de exclusiviteitstrend dan ook niet verder door. Maar aangezien de concurrentie steeds heviger wordt en we met zijn allen steeds meer gaan streamen, vrees ik het ergste…