Withings: Het grote succes van een Franse smarth health startup

Elger van der Wel
Elger van der Wel

Nokia neemt Withings over. Dat bedrijf brak in 2009 door met een connected weegschaal en heeft inmiddels een hele reeks gezondheidsgadgets.

Onverwacht nieuws vanochtend: Nokia keert terug op de markt voor consumentenproducten, maar niet met smartphones. Het bedrijf neemt Withings over. Officieel moet de overname nog worden goedgekeurd, maar er is waarschijnlijk weinig reden om hem tegen te houden.

WithingsWithingsHet Franse Withings werd in 2008 opgericht en produceert gezondheidsgadgets, zoals een connected weegschaal en bloeddrukmeter. Het bedrijf werd in 2016 overgenomen door Nokia.Met de overname komt het Franse bedrijf, dat gezondheidsproducten voor consumenten maakt, in Finse hadden. Het bedrijf blijft dus Europees; ook wel eens leuk in een markt die wordt gedomineerd door Amerikaanse en Aziatische bedrijven. Maar wat is Withings precies voor bedrijf? Het werd in 2008 opgericht door drie Franse ondernemers uit de telecom- en techindustrieu: Eric Carreel, Frédéric Potter en Cirpack. Een jaar na de oprichting kwam het eerste product uit: de WiFi Body Scale. Deze weegschaal maakte verbinding met internet via wifi om zo je gewicht te bewaren in een persoonlijk account. Dat was toen, we hebben het over de zomer van 2009, erg vernieuwend en vooruitstrevend. Apple had op het moment van de release van de weegschaal de iPhone 4 nog niet eens aangekondigd.

Twitterende weegschaal

In de media werd de WiFi Body Scale weggezet als ‘de Twitterende weegschaal’, omdat het mogelijk was het apparaat je gewicht te laten delen op social media, maar het was veel meer dan dat. De weegschaal maakte het mogelijk om je gewichtsverloop (afname of groei) op lange termijn bij te houden, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Voor een grote groep mensen die actief bezig zijn met hun gewicht een uitkomst. Het is niet voor niets dat er anno 2016, zeven jaar na de release van de weegschaal van Withings, nog steeds bedrijven de markt van gezondheidsgadgets betreden met hun eigen slimme weegschaal.

In de tijd dat de WiFi Body Scale op de markt kwam, werkten er slechts twintig mensen bij Withings. Met extra geld van investeerders groeiden het bedrijf en bracht het anderhalf jaar na de release van de weegschaal twee nieuwe producten uit: een bloeddrukmeter en een babyfoon met camera. En het aantal producten groeide de jaren daarna door.

Tegenwoordig heeft Withings onder meer een thermometer en een speciale babyweegschaal op de markt. Beiden uiteraard met wifi en een bijbehorende app om metingen vast te leggen.

Gewone mensen

De Withings Aura is een slaaptracker en een wake up light in één. En stiekem een ongelofelijk slim product, want deze wekker maakt je op het juist moment wakker met licht en muziek. Het apparaat werkt samen met Spotify en Withings biedt ook speciale playlisten aan om bij wakker te worden of juist in slaap te vallen. Het bedrijf gebruikt daarbij data van de slaaptracker om te testen of de playlisten werken. Een mooi voorbeeld van hoe Withings verschillende technologieën en diensten op een slimme manier aan elkaar weet te koppelen.

Het bedrijf heeft een duidelijke missie: mensen helpen om gezond te leven, door hen meer inzicht te geven. Daarbij richt het zich heel bewust op een breed publiek.

“Withingers zijn geen superhelden. Alleen sommigen onder ons rennen marathons. Withingers zijn echte mensen die voor zichzelf willen zorgen zonder te stoppen met het eten van hun favoriete gerecht. Onze missie is simpel: mensen en families de voordelen laten ervaren van de connected health revolutie.”

Fitnesstrackers

Ondanks de duidelijke doelstelling en mooie productlijn is er één markt waar Withings in de praktijk moeite mee blijkt te hebben: die van de fitnesstrackers. In 2013 betrad het bedrijf die markt met de Withings Pulse. Inmiddels was Fitbit op dat moment al toe aan zijn tweede tracker.

Om het verschil te maken met Fitbit heeft Withings daarom een interessante stap gezet: een jaar na de Pulse kwam het bedrijf met de Activité op de markt. Een fitnesstracker die eruit ziet als een stijlvol analoog horloge in plaats van een gadget. Inmiddels is er een hele reeks aan varianten en stijlen in verschillende prijsklasses op de markt. Er is zelfs een echt Zwitsers horloge.

Met deze lijn laat Withings zien dat hun producten voor iedereen zijn: niet alleen voor gadgetnerds of sporters. Desondanks zijn de horloges geen doorslaand succes: de markt wordt nog steeds genomineerd door Fitbit en de Apple Watch, die natuurlijk ook dienst doet als fitnesstracker.

Nokia

Met de overname door Nokia gaat Withings een hele nieuwe fase in. Nokia is een weinig zichtbaar bedrijf sinds het zijn smartphonetak aan Microsoft verkocht. Het maakt nog wel steeds infrastructuur voor (mobiele) netwerken en heeft nog steeds een heleboel technische kennis in huis.

De combinatie van de kennis van Nokia en de duidelijke visie en aandacht voor productdesign van Withings kan wel eens zorgen, kan wel eens een hele interessante zijn. Zeker nu het Internet of Things en Smart Health net echt van de grond beginnen te komen.

Of zoals Withings CEO Cédric Hutchings het zelf zegt:

“Toen we werden benaderd door Nokia was het inspirerend om te zien hoe onze visies perfect bij elkaar aansloten. Nokia’s visie om prachtig ontworpen producten te ontwikkelen die onzichtbaar een rol spelen in het dagelijks leven van echt mensen, sluit perfect aan bij onze visie.”

Nokia had zelf al plannen voor preventieve gezondheidszorg en vindt in Withings een partij met wie het die plannen ook werkelijk uit kan gaan voeren. Het is afwachten wat daaruit gaat komen, maar de verwachtingen zijn in ieder geval hoog gespannen.