Apple haalt meer omzet uit diensten dan uit Macs

Afgelopen dinsdagavond laat, na het sluiten van de Amerikaanse beurzen, maakte Apple zijn kwartaalcijfers bekend. In de media was vooral aandacht voor het feit dat Apple voor het eerst in de historie minder iPhones verkocht dan in hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. In de eerste drie maanden van dit jaar gingen er wereldwijd 51,2 miljoen iPhones over de toonbaak; een jaar eerder waren dat er nog 61,2 miljoen. In zijn algemeenheid daalde de omzet van 58,0 naar 50,6 miljoen.

Eigenlijk waren in alle productcategorieën omzetdalingen te zien, behalve in de categorie ‘overige producten’, waar de Apple Watch onder valt. De omzet in die categorie steeg met 30 procent. Iets wat best logisch is: in het eerste kwartaal van 2015 was de Apple Watch nog niet op de markt en was de categorie ‘overig’ dus kleiner dan nu. Hoeveel Apple Watches er precies zijn verkocht is niet bekend, omdat Apple geen exacte verkoopaantallen bekend maakt.

Diensten

De daling in de verkoop van de iPhone hadden beleggers al aan zien komen; Apple had er in de vorige kwartaalcijfers zelfs al voor gewaarschuwd. Wat daarom interessanter is, is om te zien dat Apple steeds meer geld verdient aan diensten: van de App Store tot iCloud. De omzet daarvan bedraagt inmiddels bijna 12 procent van de totaalomzet van Apple, dat natuurlijk een echt hardwarebedrijf is. Voor het eerst de omzet uit diensten zelfs groter dan die van Macs.

Eén van de diensten die rustig door blijft groeien is Apple Music. Apple’s muziekdienst heeft inmiddels 13 miljoen betalende gebruikers. Daarmee is de dienst nog wel significant kleiner dat de belangrijkste concurrent Spotify, die dienst heeft volgens de laatste cijfers 30 miljoen betalende abonnees.

De grote uitdaging voor Apple is om de komende jaren de omzet uit diensten verder te laten groeien, waardoor het bedrijf minder afhankelijk wordt van hardware-verkopen. Bij bijvoorbeeld iPads zie je dat mensen niet heel vaak een nieuwe kopen en ook bij iPhones zie je dat er niet genoeg reden is om elke twee jaar een nieuw toestel te kopen. Met diensten kan Apple continu geld blijven verdienen aan zijn klanten.

Geïnteresseerd in alle cijfers? iCulture heeft een compleet overzicht inclusief grafiekjes.