Apple focust zich nog meer op de zakelijke markt door samenwerking met SAP

Apple heeft de handen ineengeslagen met SAP, een softwarebedrijf dat vooral diensten levert aan grote bedrijven. Met de samenwerking wil Apple zich beter op de zakelijke markt gaan richten – iets dat voor het techbedrijf steeds belangrijker lijkt te worden. Apple en SAP gaan samen enterprise-apps maken, die het aantrekkelijker voor bedrijven maakt om een iPhone en iPad op de werkvloer te gebruiken.

Dat klinkt je misschien bekend in de oren, want eerder sloot Apple een vergelijkbare deal met IBM om zakelijke apps te ontwikkelen. In de tussentijd heeft Apple ook plannen om met Cisco op de enterprise-markt samen te werken. Door samen te werken met de grote, zakelijke partijen, hoopt Apple kennelijk om ook de werkmarkt te veroveren. Een markt die jarenlang in handen was van BlackBerry, tot deze smartphonemaker aanzienlijk daalde in marktaandeel.

Hoewel de deal verdraaid veel lijkt op die met IBM, vertelt SAP-president Steve Lucas aan TechCrunch dat er verschillen bestaan tussen zijn bedrijf en IBM. Zo zou SAP een algemeen platform hebben, waar iedere gebruiker op kan inloggen om in één keer alle zakelijke apps te vinden.

De smartphonemarkt is inmiddels afgevlakt, wat het moeilijker maakt voor de iPhone om een nog groter publiek te bereiken. Het is daarom best slim om zich op de zakelijke markt te richten. Door samen te werken met SAP, IBM en Cisco, kan Apple hele bedrijven overtuigen om de iPhone in het hoofd-werktoestel te veranderen.