Boksen in virtual reality wordt mogelijk dankzij armtracking Manus VR

Virtual reality is veel meer dan het beeld dat een headset levert. Daarom zijn er allerlei partijen bezig met realistisch 3D-geluid en met de besturing van virtual reality-applicaties. Als het gaat om dat laatste is het einddoel dat de beweging van de gebruiker één op één wordt doorgezet naar virtual reality. De HTC Vive biedt bijvoorbeeld al de mogelijkheid om rond te lopen en handbewegingen via de speciale controller te registeren.

Manus VR uit Eindhoven wil nog een stap verder gaan. Het bedrijf ontwikkelde eerder al speciale handschoenen voor de HTC Vive om handbewegingen nog realistische vast te leggen. Dat ging echter nog niet ver genoeg en dus is het gaan experimenteren met het tracken van volledige armbewegingen. Hierdoor zou je bijvoorbeeld realistisch kunnen boksen in een virtuele wereld.

Voor het experiment heeft het bedrijf de controllers voor de HTC Vive vastgemaakt aan de arm van de proefpersoon. De sensoren uit de controller worden gebruikt om de bewegingen vast te leggen en de software van Manus VR doet de rest. Het bedrijf wil het experiment herhalen voor de Oculus Rift en de HTC Vive. En de software wordt beschikbaar gemaakt aan ontwikkelaars via de Manus SDK in juni.

Een logische volgende stap zou het ontwikkelen van speciale hardware zijn, want het vastmaken van controllers aan je arm is niet echt een praktische oplossing. Manus VR zegt dan ook hiermee aan de slag te gaan.