Eurovisie Songfestival blijft jaarlijks terugkerend Twitter hoogtepunt

Het Eurovisie Songfestival is cult. Want laten we eerlijk zijn, voor de muzikale hoogtepunten kijkt niemand naar de lange aaneenschakeling van Baltische schreeuwlelijken en Zuid-Europese macarena-varianten. Om nog maar te zwijgen over de gescripte humor van het nooit-bijzonder-grappige presentatieduo. Toch kijken er de afgelopen 3 jaar meer mensen dan ooit naar het songfestival: bijna 5 keer zoveel als daarvoor zelfs. Een belangrijke oorzaak daarvan? Het songfestival kijk je samen, via Twitter.

Natuurlijk speelt het feit of Nederland wel of niet de finale haalt ook een grote rol in het aantal kijkcijfers van het songfestival. Laten we wel wezen: voor 2012 was het huilen met de pet als het ging om onze Nederlandse inzending, variërend van De Toppers tot Joan Franka en Sieneke (wie?). Daarna werd het beter: Anouk haalde de finale en een mooie plek in de top 10; The Common Linnets zelfs een tweede plaats. We zijn er weer bij, en daarmee heeft het Songfestival in populariteit in elk geval een streepje voor op het oranjeloze EK voetbal dat zich volgende maand aandient.

Schermafbeelding 2016-05-11 om 21.54.33

Songfestivalavond is Twitteravond

Dinsdagavond, tijdens de eerste halve finale van het songfestival waarin Neerlands trots Douwe Bob zich terecht een plekje in de finale wist te bemachtigen, was er rond een uurtje of acht al een gezellige bedrijvigheid waar te nemen op Twitter van mensen die informeerden hoe laat #ESF16 eigenlijk begon. Een rumoer dat nog het meest deed terug denken aan de begindagen van het platform, toen twitterazi en tweeps dagelijks de gezelligheid opzochten om samen over een actualiteit te kwetteren.

Vandaag de dag lijkt de livefeed van Twitter soms vooral een verzamelplaats voor nieuwssites, celebrities en heel af en toe een verdwaalde opmerking van een individu die het platform nog gebruikt zoals het ooit bedoeld was: “What are you doing right now?“. Maar Dinsdagavond liep de in de vergetelheid geraakte kroeg ineens weer vol met publiek, met echte mensen. Want Songfestivalavond, is Twitteravond.

Topavond voor Twitter

Natuurlijk zijn er ook Twitteraars die de tijdlijn tijdens het songfestival juist even dicht gooien. Net als bij de ontknoping van de eredivisie of een terroristische aanslag: Door te filteren op hashtag hou je je dan juist bewust afzijdig van een onderwerp waarover steevast teveel gezegd wordt. Maar dat geldt over het algemeen juist niet voor het songfestival: De flauwe grappen relativeren het avondvullende programma, en zoals veel gebruikers al aangeven in bovenstaande tweets: Werken bijzonder goed op de lachspieren.

ba768bb6-d050-47b0-88f9-67c541d9261f

Twitter Nederland publiceerde vanochtend traditiegetrouw de laatste statistieken van dinsdagavond, die duidelijk laten zien dat het event leeft op het sociale netwerk: 22.700 mensen twitterden dinsdagavond mee en produceerden 119.000 tweets. Het totale bereik van die tweets (60 procent van de twitteraars zijn lurkers, die zelf niets posten en alleen maar meelezen) was ongeveer 37,5 miljoen. Dit zijn alleen de cijfers van Nederland, wereldwijd werden er vorig jaar ruim 6,6 miljoen tweets verstuurd tijdens de finale.

Schermafbeelding 2016-05-11 om 12.40.11

Douwe Bob droeg geen spraakmakende kleding

Twitter Nederland beaamt dat de drie avonden waarop het Songfestival op TV wordt uitgezonden elk jaar een enorme toename in gebruik laten zien. Ten opzichte van de halve finale van vorig jaar, waarin heel Nederland Trijntje Oosterhuis roemloos ten onder zag gaan, werden er dinsdagavond wel iets minder tweets verstuurd.

Volgens Stefan Tieleman, Head of TV & Entertainment bij Twitter Nederland, heeft dat twee verklaarbare oorzaken: “Op de eerste plaats was er simpelweg niet zoveel aan te merken op de kleding van Douwe Bob. De vleermuisjurk van Trijntje veroorzaakte vorig jaar een enorme spike aan Tweets tijdens haar optreden. Dat was dit jaar duidelijk minder.”

“Daarnaast ligt het werkelijke aantal tweets vaak hoger dan wat we kunnen meten: we leveren voor het event de belangrijkste hashtags zoals #teamdouwe en #esf16 aan bij ons data analyse team in Londen, maar kunnen daarbij niet inspelen op spontane acties van mensen die andere of helemaal geen tags gebruiken. In werkelijkheid zal er dus nog veel meer gezegd zijn over het festival, maar dat is dan helaas niet gemeten.”

Qua kleding viel het allemaal reuze mee dit songfestival

Tieleman benadrukt dat live events op televisie zeer belangrijk zijn voor Twitter. Niet voor niets is hij op dit moment zelf in Stockholm aanwezig om het event daar voor Twitter Nederland in goede banen te leiden. Ook het aanstaande EK voetbal en de Olympische Spelen worden belangrijke highlights in het jaar. “Maar op dagelijkse basis is alle live TV content voor ons zeer relevant, dus ook een spraakmakende uitzending van De Wereld Draait Door, The Voice of Holland en Boer zoekt Vrouw.”

Twitter blijft de plek voor live events, niet Facebook

Dat Twitter nog steeds de populairste plek is om te praten over grote live events die op televisie worden uitgezonden is volgens Tieleman logisch: “Van alles sociale media zijn wij het meest een live-platform. 85% van alle conversaties over een TV programma vindt plaats op Twitter. Dat heeft met het karakter van onze dienst te maken, en de vorm natuurlijk.”

Twitter werkt nauw samen met diverse traditionele mediabedrijven variërend van TV producenten en omroepen tot de organisatie van Eurovision en de FIFA. “Twitter is de plek waar hun event tot leven komt, waar het gesprek van de dag plaats vindt”.

Volgens een onderzoek uit 2014 levert Twitter ook gewoon keiharde conversie naar TV op: “Tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014 zagen we op 3 piekmomenten in het programma een hogere tune-in onder Twitter gebruikers dan onder niet Twitteraars. Als een TV programma veelbesproken wordt op Twitter, levert dat dus wel degelijk extra TV kijkers op”.

Songfestival is net zo belangrijk als de Champions League finale

Vice versa zijn live uitzendingen waarin flink wordt meegeleefd voor Twitter minstens zo relevant. De finale van het Songfestival is voor Twitter net zo belangrijk als de finale van de Champions League zegt Tieleman: “Op die momenten bieden we echt meerwaarde voor onze gebruikers en wordt er waardevolle content gemaakt. En daar wordt onze dienst alleen maar beter van”.

Tijdens onze wekelijkse podcast gaan we deze week dieper in op de rol van Twitter tijdens live events zoals het songfestival, maar ook op de beleving van live evenst op onder meer Snapchat en Facebook. Worden sociale media zo langzamerhand de nieuwe TV zenders? Luister de hele uitzending hieronder, of abonneer je hier op de podcast zodat je hem onderweg kunt luisteren.