Sinds een paar maanden kan iedereen op Facebook een livestream starten via Facebook Live. Dat gebeurt nog niet massaal, bewijst een snelle blik op de livekaart, maar Facebook heeft desondanks grote verwachtingen van deze functie. Het helpt natuurlijk als er grote mediapartijen de dienst inzetten. Als er een paar enthousiast zijn, volgen er vanzelf meer en wordt ook hun publiek geïnspireerd. Daarom heeft Facebook de afgelopen tijd een reeks grote Amerikaanse en Britse uitgevers betaald om Facebook Live te gebruiken.
Onder meer de Vox Media, Sky, New York Times, Huffington Post en BuzzFeed hebben betaald gekregen van Facebook. Het is vrij gebruikelijk dat dit gebeurt, techbedrijven als Microsoft, BlackBerry en Samsung hebben in het verleden bijvoorbeeld ook bedrijven betaald om apps te ontwikkelen voor hun platformen; ook in Nederland. Je hebt de content van grote partijen nodig om je platform tot een succes te maken en soms moet je daar als bedrijf wat extra moeite (lees: geld) in investeren is de gedachte.
De grote vraag is nu wat er gebeurt met de Live-activiteiten van grote mediamarken op het moment dat Facebook hen niet meer betaalt. Biedt Facebook Live ze genoeg meerwaarde om na de betaalde experimenten door te gaan? En vooral: kunnen uitgevers geld gaan verdienen aan livestreaming? Facebook heeft onlangs de regels voor branded content verruimt en zou ook werken aan advertentie-opties binnen livestreams.
De komende maanden gaan we zien hoe het zich verder ontwikkelt. Facebook gelooft in ieder geval zelf heilig in hun Live-platform en zal er alles aan doen om het verder te laten groeien. Hoe lang de huidige deals met de diverse media lopen, is onbekend. Ondertussen heeft Digiday een mooi overzicht gemaakt van goede en slecht livestreams van mediapartijen.