De NS maakt het eindelijk mogelijk om met een e-ticket op je smartphone te reizen

We gebruiken de NS Reisplanner-app al een tijdje om routeinformatie op te zoeken, maar vanaf vandaag is er nog een nieuwe functie bijgekomen: het kopen van een treinkaartje. Het betekent dat je in feite de kaartautomaten op het station kunt negeren – al deed je dat wellicht al door je ov-chipkaart.

De koopfunctie in de app werd eerder vandaag gespot door iCulture. Door een reis te plannen krijg je onderin prijsinformatie te zien, waarna je meteen een kaartje kunt kopen. Daarbij heb je de keuze uit zowel een enkeltje als een retour.

Het klinkt wellicht als een kleine toevoeging, maar de koopfunctie kan reizen met de trein in theorie een stuk gestroomlijnder maken. Het is immers het simpele betaalproces dat taxidiensten zoals Uber gigantisch heeft gemaakt. Je doet gewoon alles vanaf je telefoon, zodat je niet hoeft na te denken over waar je precies allemaal heen moet.

Tot nu toe moest je een e-ticket kopen via de website en hem vervolgens uitprinten. Het was verboden om de pdf van het e-ticket uit je mail op het scherm van je smartphone te tonen. Was hij niet geprint, dan was het geen geldig vervoerbewijs.

Gedoe

De aankoop van e-tickets in NS-app is overigens alles behalve optimaal uitgevoerd. Bij de aanschaf van een treinticket word je doorgestuurd naar de mobiele website van de NS, waar je moet inloggen of flink wat persoonsgegevens moet invoeren. En dan is er ook nog eens iDeal nodig.

Conclusie: het is gedoe – en niet iets dat je snel even op het treinstation zult doen. We vermoeden dat er dus nog een paar app-updates nodig zijn voordat dit een pas echt revolutionaire functie wordt.