Start2stop maakt jouw benzine- of dieselauto duurzaam

Tosca Abrahams
Tosca Abrahams

De startup Start2stop wil door middel van een klein apparaatje 2,5 miljoen benzine- en dieselauto’s in Nederland zo duurzaam mogelijk maken

Start2Stop is een van de Nederlandse startups die zich bezig houdt met het ontwikkelen van technologieën die een duurzamer klimaat als doel hebben. Start2Stop richt zich daarbij speciaal op het terug dringen van de uitlaatgassen en doet dit door een speciaal klein apparaatje.

De startup werd in 2014 opgericht door Marck Mulder. Mulder is sinds de begin jaren 90 actief met duurzaam ondernemen en zat het dwars dat veel auto’s, maar ook bestelbusjes en vrachtwagens onnodig hun motor laten draaien wanneer ze bijvoorbeeld stil staan voor een stoplicht.

Toen hij van het start/stop systeem hoorde was hij gelijk enthousiast en wou hij dit in zijn eigen oude Volvo laten monteren. Hij ging naar de garage en vroeg ze om ook zo’n systeem in zijn auto te bouwen. Bij elke garage waar hij kwam was dit echter niet mogelijk. Hij besloot daarom om het product zelf op de markt te brengen.

2,5 miljoen benzine- en dieselauto’s

Wat veel mensen namelijk niet weten is dat dit draaien van de motor meer energie kost dan wanneer de motor even wordt uitgezet en kort daarna weer wordt aangezet. Het start2Stop-systeem zorgt ervoor dat dit automatisch gebeurt, zonder dat je iets door hebt. Hoewel er steeds meer oplaadpalen uit de grond worden gestampt voor het toenemende aantal hybride en elektrische auto’s, rijden er alleen in Nederland nog steeds zo’n 2,5 miljoen benzine- en dieselauto’s rond die als één van de grootste veroorzakers van het broeikaseffect worden gezien.

Niet iedereen het echter het geld voor een (nieuwe) hybride of elektrische auto of heeft net een paar jaar terug een nieuwe auto aangeschaft. Voor al deze mensen die toch duurzaam willen rijden bracht Mulder zelf het start2stop-systeem op de markt. Het start2stop-systeem is een klein apparaatje dat tegenwoordig standaard in de meeste auto’s wordt ingebouwd.

Het doel van het apparaatje is het onnodig brandstofverbruik van de auto verminderen. Het apparaat doet dit door de motor automatisch uit te schakelen, wanneer deze kort stil staat. Dit kan bijvoorbeeld het wachten bij een rotonde, het wachten voor een stoplicht of in een file zijn.

Automatisch af- en aanslaan van de motor

Als bestuurderszijde merk je hier niks van. Het systeem laat de andere functies van de auto, zoals bijvoorbeeld de airconditioning, namelijk gewoon doordraaien wanneer de motor kort wordt uitgeschakeld. Het apparaatje zorgt er daarna voor dat de motor automatisch weer aanslaat wanneer de bestuurder door wil rijden.

Gemiddeld bespaar je met het start2stop-systeem zo’n 6 procent aan brandstof en CO2-uitstoot. Wanneer je bijvoorbeeld vaak in een drukke stad of in de spits rijdt is dit percentage zelfs nog hoger.

Het apparaatje is daarbij geschikt voor auto’s naar zijn gebouwd in 2006 of later. Dit geld voor benzine- en dieselauto’s, maar er is ook een speciale versie voor automaten.

€2000,00 per jaar besparen

Zo’n 10 miljoen auto’s over de gehele wereld rijden momenteel met het start2stop-systeem. Dat lijkt veel, maar over de gehele wereld rijden er zo’n 500 miljoen auto’s.

Dat lijkt veel, maar over de gehele wereld rijden er zo’n 500 miljoen auto’s. Het doel van Mulder is dan ook om het start2stop-systeem ook in het buitenland bekend te maken.

Vooral voor steden als Beijing, Mexico stad en Parijs waar elke dag veel files staan lijkt start2stop een uitkomst. Maar ook hier in Nederland is het gebruik van het start2stop-systeem niet voor niks.

Je bent namelijk niet alleen goed bezig voor het milieu, maar als je jaarlijks zo’n 24.000 kilometer rijdt bespaar je ook nog eens zo’n 200 euro per jaar.

Het Nederlandse Startup Klimaat: CleanTech