Facebook geeft posts van vrienden prominentere plek in News Feed ten koste van bedrijven

Facebook voert de komende weken aanpassingen aan de Newsfeed door. Hierdoor ga je meer dingen gaat zien die je vrienden delen. Uiteraard gaat dit dan ten kosten van content die bedrijven en media delen. De wijziging volgt op een zelfde soort wijziging in april. Volgens het bedrijf waren gebruikers sindsdien nog steeds bezorgd dat ze belangrijke posts van vrienden missen en dus gaat het nu nog een stap verder.

Ondanks dat Facebook steeds meer een plek is geworden waar content wordt gedeeld en het voor steeds meer mensen een belangrijke nieuwsbron is, is de basis volgens het bedrijf nog steeds om vrienden en familie met elkaar te verbinden. “Onze hoogste prioriteit is om je verbonden te houden met de mensen, plekken en dingen die waar je verbonden mee wilt zijn. Om te beginnen met de mensen met wie je bevriend bent op Facebook. Dat is waarom we een wijziging in de samenstelling van de News Feed aankonden die er bij helpt om er voor te zorgen dat je geen enkele post van je vrienden mist.”

Facebook wil nog beter kijken met welke vrienden je veel contact hebt. Posts van die vrienden komen bovenaan je feed te staan.

Bereik bedrijven

Voor bedrijven zijn dit soort wijzigingen slecht nieuws. Zij klagen nu al vaak over hoe weinig mensen hun posts te zien krijgen als zij niet betalen voor het promoten van hun berichten. Als Facebook meer berichten van vrienden laat zien, loopt hun bereik nog verder terug.

“We houden er rekening mee dat pagina’s en ook sommige sites een terugloop in bereik gaan zien”, zegt Facebook. “Als je een site hebt die veel verkeer krijgt doordat mensen je content delen en hun vrienden daar weer op reageren, dan zal er minder impact zijn dan wanneer je verkeer via de posts van je pagina binnenkomt.”

Samen met de aankondiging heeft Facebook een lijst met de kernwaarden van de News Feed gedeeld. Hiermee proberen ze te verklaren op basis waarvan de algoritmes worden aangepast. Hierin probeert Facebook nogmaals te benaderen dat Facebook open staat voor alle stemmen binnen de maatschappij. Het bedrijf raakte dit voorjaar in opspraak omdat bij het samenstellen van Trending Topics de politieke voorkeur van redacteuren leek te zijn meegenomen. Hierop beloofde het bedrijf al veranderingen in de werkwijze.