Amerikaanse Consumentenbond wil dat Tesla Autopilot uitzet

Consumer Reports, de Amerikaanse consumentenbond, heeft Tesla gevraagd om de zelfrijfunctie Autopilot voorlopig uit te schakelen. De organisatie wil dat de functie pas weer te gebruiken is, als die veiliger is. Op dit moment is hij niet veilig genoeg en er is nog te veel aandacht van bestuurders vereist. Dit brengt een grote kans op ongelukken met zich mee, stelt de consumentenclub.

In een open brief aan Tesla noemt Consumer Reports de uitrol van Autopilot “agressief” en benadrukt de organisatie dat Tesla zelf aangeeft dat de functie in een beta-fase verkeerd. Tesla zou geen beta’s meer moeten uitbrengen, stelt de organisatie. Eerder liet Elon Musk weten dat mensen de term ‘beta’ vaak verkeerd interpreteren en dat het niet betekent dat systeem maar half werkt.

Naamgeving

Consumer Reports heeft verder veel kritiek op de naamgeving en de marketing van Tesla rond de functie. Het zou te veel de indruk wekken dat de auto daadwerkelijk zelf kan rijden en dat je als bestuurder niet op hoeft te letten. Ook zou het bedrijf twee boodschappen afleveren die samen voor verwarring zorgen: “Je auto kan zelfstandig rijden, maar je moet wel op ieder moment de controle over kunnen nemen.”

Dat zo’n oproep niet werkt, bevestigt Google. Dat bedrijf heeft jaren geleden bij eerste tests met de zelfrijdende auto gezien dat mensen van alles achter het stuur doen waardoor ze niet op de weg letten, terwijl Google dat duidelijk had verboden en had gewaarschuwd dat bestuurders altijd moeten kunnen ingrijpen. Voor Google was het aanleiding om te gaan werken aan een volledig zelfrijdende auto zonder stuur.

Verplicht stuur vasthouden

Consumer Reports doet de suggestie om in te bouwen dat Autopilot enkel werkt als de bestuurder het stuur vasthoudt. Zolang die optie niet ingebouwd, zou hij moeten worden uitgeschakeld. Ook zou de naam moeten worden veranderd, zegt Laura MacCleery, vice-president bij Consumer Report:

Door het in de markt te zetten als ‘Autopilot’ geeft het consumenten een vals gevoel van veiligheid. Autopilot kan de auto niet echt besturen, maar toch geeft het consumenten de mogelijkheid om enkele minuten hun handen van het stuur te halen.

Eerder deze week gaf Elon Musk in een interview met The Wall Street Journaal [€] aan niet van plan te zijn Autopilot uit te schakelen of in te perken, nadat er voor het eerst een dodelijk ongeluk mee is gebeurd. In zijn ogen wordt er overal duidelijk gecommuniceerd dat je als gebruiker op de weg moet blijven letten. Ook heeft hij beloofd dat er nog een extra blogpost op de Tesla-site komt met veiligheidsuitleg.