Toekomst van het stadsvervoer: Nederland heeft wereldprimeur van zelfrijdende bus van Mercedes-Benz

Een mooie primeur gisteren voor Nederland: Mercedes-Benz toonde zijn concept voor de stadsbus voor de toekomst voor het eerst aan het publiek, de Future Bus. De bus reed op en naar tussen Haarlem en Schiphol en ook vandaag zal hij dat nog doen en kun je hem dus nog met eigen ogen bekijken.

De Future Bus is uitgerust met zelfrijdende technologie die Mercedes CityPilot heeft genoemd. De techniek is een doorontwikkeling van Highway Pilot, een zelfrijsysteem voor trucks dat het bedrijf twee jaar geleden toonde. De bus kan bijvoorbeeld verkeerslichten herkennen en hiermee communiceren om eerder groen te krijgen. Hij herkent andere weggebruikers, maar ook voetgangers. En, wel zo handig voor een bus, hij stopt automatisch bij bushaltes. Net zoals bij zelfrijdende auto’s worden diverse technologieën gecombineerd om dit mogelijk te maken: camera’s, radar en GPS. Hij kan maximaal 70 km/u rijden en is dan ook echt bedoeld als stadsbus.

Als passagier merk je er opzich weinig van dat de bus autonoom rijdt, al belooft Mercedes dat de bus ontzettend soepel rijdt. Waar je meer van merkt is hoe de bus er van binnen uitziet. Relaxte bankjes met een strak design, die speels zijn opgesteld langs de wanden. En uiteraard hangen er grote schermen voor informatie en entertainment in de bus.

Mercedes-Benz Future Bus

Lobbywerk

De grote vraag is natuurlijk waarom Nederland de primeur heeft van de nieuwe bus. Volgens RTL Nieuws komt dat doordat de Nederlandse politiek zich in Europa hard heeft gemaakt om soepelere regels voor zelfrijdende auto’s in te voeren. “Het gaat misschien ver om te zeggen dat het een beloning is hoe de Nederlandse overheid met deze technologie omgaat. Maar feitelijk is dat wel zo”, laat een woordvoerder weten.

Reken er echter niet op dat je de bus binnenkort ook daadwerkelijk in je woonplaats ziet rondrijden. Het is op dit moment een prototype waarmee Mercedes-Benz zijn visie op het busvervoer in steden deelt met de wereld. Uiteindelijk wil het de technologie uiteraard in gaan bouwen in bussen. Of het futurtistische interieur dan ook wordt overgenomen, betwijfel ik. Het is namelijk niet echt de meest efficiënte inrichting om zoveel mogelijk mensen mee te kunnen nemen in een bus.