Microsoft gaat de strijd aan met Twitch en YouTube gaming met Beam

Gamen doe je tegenwoordig niet meer alleen. Zo kun je samen via het internet spelen, maar je kunt ook andere fans mee laten kijken via een livestream. En die livestreams zijn ontzettend populair. Microsoft weet dit ook en doet een gooi naar deze markt, door Beam op te kopen.

Beam, dat in januari dit jaar werd opgericht, is een concurrent van Twitch – dat eerder werd overgenomen door Amazon – en YouTube gaming. Groot verschil met de concurrentie is dat er weinig vertraging in de video’s zit, waardoor je bijna real time zit te kijken. Voordeel daarvan is dat je direct de interactie met je kijkers aan kunt gaan. Zo kun je Counter Strike spelen en direct suggesties krijgen over je strategie. En dat is dan ook de bedoeling: kijkers kunnen invloed uitoefenen op de video’s en er echt mee interacteren.

De aankoop van Beam is overigens is specifiek bedoeld voor Microsoft’s Xbox. Dit kan betekenen dat livestreaming een standaard feature wordt op de volgende generatie van het console, maar misschien ook al wel op de huidige Xbox One via een software update.

Voorlopig verandert er in ieder geval niets voor de huidige gebruikers, zegt Beam. Het feit dat Microsoft ze heeft overgekocht betekent nu alleen dat ze meer geld hebben voor het bedrijf dan ze anders gehad zouden hebben.

Facebook

Microsoft is overigens niet de enige die de strijd aan gaat met Twitch. Ook Facebook houdt zich bezig met livestreaming voor games. Het sociale netwerk is van plan om games in je tijdlijn te streamen – een initiatief waarvoor in eerste instantie wordt samengewerkt met ontwikkelaar Blizzard.