Intel komt met draadloze VR-bril zonder smartphone

Intel Alloy VR

Intel is van plan een draadloze VR-bril die niet gebruik maakt van een smartphone op de markt te zetten. Het bedrijf kondigde de bril, die nu nog valt onder ‘Project Alloy’, gisteren aan op zijn ontwikkelaarsconferentie Intel Developer Forum.

De bril werkt helemaal zelf: er zijn geen extra sensoren nodig om door een virtuele 3D-ruimte te lopen. Controllers zijn ook overbodig, want de camera in de bril is in staat om je handen te herkennen. Bovendien is de VR-bril dus draadloos, waardoor je niet vastzit aan een kabel. Alle computerkracht zit namelijk in de bril ingebouwd. Ook is de bril tijdens het gebruik niet afhankelijk van een externe voedingsbron, vanwege zijn ingebouwde batterij.

De meest prominente draadloze VR-ervaring wordt over het algemeen toegekend aan de Samsung Gear VR, die werkt in combinatie met een smartphone. De duurdere en meer geavanceerde brillen, zoals de Oculus Rift en de HTC Vive, werken in combinatie met een krachtige pc, die met een kabel met de bril verbonden is. Op papier lijkt de bril van Intel tot nu toe het beste van alle modellen gecombineerd te bieden. Intel gaat de specificaties van de hardware en API volgend jaar openbaar beschikbaar maken.

project-alloy-2-2x1

Merged reality

Alsof we met virtual, augmented en mixed reality nog niet genoeg termen gebruiken, gooit Intel daar nog zijn eigen benaming bij: merged reality. Daarmee doelt het bedrijf onder meer op de functionaliteit van de camera van Project Alloy. Die is namelijk in staat om ook beelden van de echte wereld te laten zien (zoals je handen, maar ook je meubels of andere personen), terwijl je je in virtual reality bevindt. Iets wat het bedrijf overigens niet als eerste toepast.

Daarnaast maakte het bedrijf ook bekend een studio voor virtual reality te willen bouwen in Los Angeles, genaamd Intel Tech Experience Labs. Daar wil het bedrijf zich focussen op VR-ervaringen op het gebied van entertainment en sport. Makers van virtual reality kunnen daar aankloppen om met behulp van de technologie van Intel het beste uit het medium naar boven te halen, zegt Intel tegen de LA Times. Wellicht kunnen makers aan de slag met de technologie afkomstig van het bedrijf Replay Technologies, dat Intel in maart overnam.