Facebook zet in op jonge doelgroep met app Lifestage

Het is een veel gehoorde zin: “De jeugd verlaat Facebook”. Dat vindt Facebook natuurlijk niet zo leuk. Om de tieners terug te lokken naar zijn platformen, heeft het een nieuwe app gelanceerd: Lifestage. Met de app kunnen gebruikers hun eigen profiel opbouwen aan de hand van video’s.

Facebook mikt met Lifestage  op mensen van 21 jaar of jonger. De app leunt daarom hevig op het gebruik van video, die gebruikers kunnen delen met hun klasgenoten of leerlingen van dezelfde school. De app lijkt vooral bedoeld als de nieuwe concurrent van Snapchat. Dat wordt gezien als de grootste concurrent voor Facebook onder tieners, nadat het bedrijf in 2013 een overname van 3 miljard dollar weigerde.

Facebook werkt sindsdien aan pogingen om een eigen concurrerende app te bouwen en implementeert functies van Snapchat ook in zijn eigen apps, zoals in Facebook Messenger. Lifestage is momenteel alleen beschikbaar voor iOS, maar de app is nog niet in de Nederlandse App Store te vinden. Of dat ooit gaat gebeuren is maar de vraag. In het verleden heeft Facebook regelmatig nieuwe apps gelanceerd in de VS, die -nadat ze geen succes waren- nooit in Nederland beschikbaar zijn gekomen.