Aantal actieve gebruikers van Pokémon Go loopt onverwachts sterk terug

Alhoewel daar in het Nederlandse straatbeeld nog niet veel van te merken is, zou het gebruik van de populaire mobiele game Pokémon Go op dit moment alweer aan het afnemen zijn. Dit blijkt uit een onderzoek naar mobiel consumentengedrag van Axiom Capital Management dat gepubliceerd werd op Bloomberg.

Het bedrijf deed onderzoek naar de populariteit van Pokémon Go omdat veel investeerders in grote sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Snapchat, Tinder en Twitter zich zorgen maken dat het spelletje afbreuk doet aan de hoeveelheid tijd die met name jonge consumenten nog doorbrengen op deze platformen.

Pokémon Go werd amper een maand geleden wereldwijd gelanceerd, en had in recordtijd bijna 45 miljoen actieve gebruikers. In Nederland alleen al zijn er op naar schatting meer dan 2 miljoen Pokémon Go-spelers. Het is voor het eerst dat een augmented reality-game zo’n groot succes is. In het spel lopen gamers rond op straat om daar virtuele Pokémon te zoeken. Die kun je dan vangen met je mobiel om je collectie compleet te maken en battles te spelen tegen andere spelers.

Het aantal zoekopdrachten naar virtual reality en augmented reality steeg de afgelopen maand flink als gevolg van de Pokémon Go hype

Het aantal zoekopdrachten naar virtual reality en augmented reality steeg de afgelopen maand flink als gevolg van de Pokémon Go hype

Populairder dan Facebook en Snapchat

Het spel is zó populair, dat het deze zomer zelfs meer werd gebruikt dan Facebook en Twitter: Dagelijks gemiddeld 33 minuten. Ter vergelijking: Op een dag besteedt een gemiddelde iOS gebruiker ongeveer 17 minuten aan Snapchat en 22 minuten aan Facebook.

Het ongekende succes zorgde er zelfs voor dat het aandeel Nintendo een kortstondige opleving op de beurs beleefde. Tot het moment dat investeerders er achter kwamen dat de gamefabrikant niet de maker is van Pokémon Go en het bedrijf slechts een minderheidsaandeel in de app heeft.

De hype over zijn hoogtepunt?

Uit data van onder meer SurveyMonkey en Apptopia blijkt echter dat de game wel eens over zijn grote hoogtepunt heen kan zijn. Vorige maand piekte het aantal dagelijks gebruikers Pokémon Go op bijna 45 miljoen mensen wereldwijd. Deze maand loopt dat aantal terug tot ca. 30 miljoen per dag.

Schermafbeelding 2016-08-23 om 11.49.53

Ook de engagement zou terug lopen, oftewel het aantal minuten dat men in de app doorbrengt. Of het dalende gebruik iets te maken heeft met de start van het nieuwe schooljaar, is niet onderzocht.

Schermafbeelding 2016-08-23 om 11.59.15