‘Universal wil een einde maken aan exclusieve deals met streamingdiensten’

Nu er meerdere grote streamingdiensten zijn, proberen ze klanten te winnen met exclusieve rechten op muziek van bepaalde artiesten. Superirritant voor mensen die bij een bepaalde dienst een abonnement hebben en gewoon naar hun favoriete artiesten willen luisteren. Gelukkig is er goed nieuws: de Universal Music Group is er klaar mee. Dit bedrijf heeft volgens Billboard  aangegeven niet langer met dit soort deals akkoord te gaan.

Lucian Grainge, de CEO van de Universal Music Group, heeft zijn mensen naar verluidt verteld dat dit soort deals niet langer gemaakt mogen worden. Dat gebeurde na de release van Frank Oceans ‘Blond’, die dit weekend exclusief plaatsvond op Apple Music. Zijn eerdere albums kwamen uit onder Def Jam, een label van de Universal Music Group. Blond is echter een zelfstandige uitgave.

De platenmaatschappij zou mogelijk een rechtszaak aanspannen tegen Ocean vanwege deze release. Waarom ze dit zouden doen is onduidelijk, omdat de artiest zijn contract Def Jam gewoon zou zijn nagekomen. Ocean zou Def Jam (en dus Universal) hebben afgescheept met een video-album, ‘Endless’, dat gelijktijdig uitkwam en alleen maar kan worden gestreamd op Apple Music. Het is niet te koop en dus verdient de platenmaatschappij nauwelijks aan Endless en dus ook niet aan het echte nieuwe album van Ocean.

Of dit de oorzaak is van de wijziging in het beleid van de Universal Music Group, is niet bekend. Maar het lijkt er wel op dat Universal minder blij is met de exclusieve deals.

Adele

De Universal Music Group is niet de enige die zich afzet tegen de wensen van streamingdiensten. Eerder dit jaar zorgde Adele – die door XL Recordings en Columbia wordt uitgegeven – voor flinke ophef, omdat haar album ’25’ helemaal niet te luisteren was via streamingdiensten. In plaats daarvan moest je braaf naar de winkel om de cd te kopen. Pas in juni, toen het grote geld binnen was, werd het album beschikbaar via Spotify.

En dat is ook direct een punt van kritiek op de exclusieve deals. Waar je voor Adele echt naar de winkel moest, moet je voor diverse andere artiesten, zoals Frank Ocean, eerst een abonnement afsluiten bij een streamingdienst voor je naar het album kunt luisteren (of de cd kopen natuurlijk). Zeker Tidal, dat is opgericht door Jay Z, sluit een heleboel exclusieve deals. En doordat vrijwel iedere dienst zijn eigen exclusieve deals heeft, is de kans groot dat je bij meerdere diensten een abonnement moet nemen om naar je favoriete muziek te luisteren.

Nu is het natuurlijk de vraag of andere labels de strategie van de Universal Music Group gaan volgen. Voor Apple Music, Tidal en Spotify zou dit slecht nieuws zijn, want dat was het belangrijk punt waarmee ze kunnen concurreren. We zien daarentegen ook steeds meer artiesten die de stap zetten naar een eigen label en zelf hun beslissingen maken. Net zoals Ocean dat deed. Voorlopig zijn we dus nog niet van de exclusieve streamingdeals af.