Facebook stopt met omstreden redactie voor Trending Topics

Facebook nepnieuws

Dit voorjaar kreeg Facebook een flinke bak kritiek over zich heen. Volgens een voormalige medewerkers van het bedrijf, zou de redactie die de Trending Topics-sessie bijhield namelijk niet objectief zijn. Redacteurs zouden hun politiek voorkeuren laten meewegen in de keuze wat er trending was en bepaalde conservatieve media weren uit de lijst. Facebook ontkende dat – en blijft daar nu ook bij, maar zegde wel toe dingen te wijzigen in het Trending Topics beleid. Nu, enkele maanden later, maakt Facebook bekend de complete redactie te hebben geschrapt.

Nog steeds laat Facebook algoritmes de lijst Trending Topics samenstellen. Hij zal dus nog steeds niet voor iedereen hetzelfde zijn. De lijst topics is gebaseerd op jouw profiel en gedrag. Oftewel: je krijgt de Trending Topics te zien waar jij volgens Facebook geïnteresseerd in bent. Er is regelmatig kritiek op de filterbubble van Facebook, waarin je alleen dingen te zien krijgt die passen bij jouw interesses en mening. En dat geldt dus ook voor de meestbesproken onderwerpen op Facebook, terwijl er wel een labeltje ‘Trending’ bovenstaat. ‘Trending binnen jouw belevingswereld’ was in dat opzicht een passendere naam geweest.

Toch nog selectie

De redactie die de lijst altijd bijhield zorgde ook altijd voor een korte omschrijving. Wat betekent dat een korte uitleg over het onderwerp verdwijnt. Deze omschrijving verdwijnt. In plaats daarvan kun je op het onderwerpen klikken om een zoekopdracht te doen naar nieuwsartikelen over dat onderwerp die zijn gedeeld op Facebook.

Er blijft echter nog wel een mensenlijk hand die zorgt dat bijvoorbeeld #lunch niet iedere dag trending wordt tijdens de lunch en groot nieuws wel wordt toegelaten tot de lijst. De medewerkers die dit doen werken volgens speciale richtlijnen die Facebook heeft opgesteld. Dit document van tien pagina’s is, vanwege alle kritiek, openbaar beschikbaar en geeft een uniek inkijkje in hoe Facebook te werk gaat.

De veranderingen hebben één groot voordeel: het maakt het voor Facebook mogelijk om Trending Topics internationaal uit te rollen. Tot nu toe zagen enkel Amerikanen de lijst, maar de bedoeling is dat wij dus binnenkort ook zo’n lijstje te zien krijgen op het sociale netwerk.