Brits onderzoek: Verkoop smart home-producten gestagneerd in 2015

Nest

De groei van de verkoop van apparatuur voor smart homes gaat niet echt soepel. Dat schrijft The Telegraph op basis van een onderzoek van Deloitte, dat volgende maand gepresenteerd wordt. Het aantal mensen dat in Verenigd Koninkrijk vorig jaar in het bezit was van een slim apparaat, is gelijk aan dat aantal in 2014.

Een klein aantal deelnemers aan het onderzoek geeft wel aan interesse te hebben om binnen een jaar een slimme thermostaat of beveiligingscamera te kopen, maar The Telegraph merkt op dat dit ook uit het onderzoek van vorig jaar bleek. Blijkbaar schuiven mensen de plannen dus voor zich uit of zien ze er vanaf.

De krant schrijft dat uit het onderzoek van Deloitte blijkt dat dit jaar slechts 3 procent van de huiseigenaren een slimme camera of slimme thermostaat in zijn woning heeft, hetzelfde percentage als vorig jaar. Ook de verkoop van slimme verlichting lijkt niet aan te slaan: het aantal mensen met een slimme lamp stagneert op 2 procent. Uit die cijfers valt op te maken dat er iets is dat de massa tegenhoudt om dergelijke producten aan te schaffen.

Nederland

Dit is overigens niet uniek voor het Verenigd Koninkrijk, want eenzelfde conclusie is ook voor Nederland te trekken. Uit een onderzoek een aantal maanden geleden blijkt dat de helft van de slimme thermostaten een cadeautje van de energieleverancier was. Volgens het onderzoek zijn de Toon van Eneco en de Easy van Nefit het populairst in ons land.

Uit het onderzoek van Deloitte blijkt dat de populairste ‘slimme’ apparaten in Groot-Brittannië de smart tv en de slimme speakers zijn. Volgens Deloitte heeft respectievelijk 28 en 10 procent van de huishoudens zo’n apparaat in zijn bezit. In The Telegraph zegt het bedrijf dat de oorzaak van de stagnatie van de verkoop waarschijnlijk ligt bij de weinig toegevoegde waarde die een slimme thermostaat of slimme verlichting biedt. Ook de prijs speelt een rol.