Tado komt met slimme verwarmingsknop die weet wanneer je thuis bent

Het Duitse bedrijf Tado heeft een slimme verwarmingsknop gepresenteerd die is aan te sluiten op je eigen radiator. In samenwerking met het systeem van Tado kan de temperatuur van je huis automatisch bijgesteld worden als je je woning verlaat. Ook werkt de slimme thermostaat van het bedrijf nu met Apple HomeKit, de Amazon Echo en IFTTT.

De producten van Tado werken op basis van geofencing. “Tado moet een systeem zijn waar je geen omkijken naar moet hebben”, vertelt Leopold von Bismarck, een van de oprichters van het bedrijf. “Dat werkt op basis van geofencing: zodra je je woning verlaat, weet Tado dat. Daardoor kan hij de temperatuur verlagen. Als je weer op weg bent naar huis, verwarmt hij je woning. Het leert je gedrag kennen en analyseert de energiezuinigheid van de woning.” Op die manier moet je woning automatisch energie gaan besparen.

Door de woning te analyseren moet het systeem van Tado een zo goed mogelijke beslissing maken. “Het leren kennen van een woning duurt doorgaans een aantal weken”, zegt Von Bismarck. “Daarnaast neemt Tado ook de weersomstandigheden mee in zijn beslissingen.” De slimme thermostaat maakt zelf beslissingen, maar je kunt ook een eigen schema instellen.

Early majority

“Nu is het moment aangebroken waarop de massa kennis gaat maken met slimme producten”, zegt Von Bismarck. “De early adopters wilden helemaal geen geld besparen. Die wilden vooral een toffe gadget. Ik denk dat mensen nu gaan inzien dat dit soort systemen wel iets bij kunnen dragen.”

Met deze gedachte in het achterhoofd verkoopt het bedrijf zijn producten via zijn eigen website en via retailers, maar is het ook in gesprek met andere bedrijven om de producten via een omweg in de handen van een nieuwe klant te krijgen. Veel mensen hebben een slimme thermostaat in hun bezit via hun energieleverancier.

“We hebben maar een aantal concurrenten: Nest, Toon, Nefit…”, zegt Von Bismarck. Hoeveel apparaten het bedrijf precies verkocht heeft, wilde hij niet zeggen. “Maar ik denk dat het voor Tado mogelijk is om in 2019 een derde van de Europese markt in handen te hebben.”