Europese uitgevers kunnen de YouTube player gaan gebruiken buiten de videosite om

Google gaat uitgevers de mogelijkheid geven om alle voordelen van de YouTube Player te gebruiken, zonder dat video’s daadwerkelijk op YouTube verschijnen. De zogenaamde YouTube Player for Publishers komt in Europa beschikbaar als onderdeel van het Digital News Initiative. Dat is een project van Google om innovatie in de media te stimuleren, maar het is ook vooral bedoeld om iets terug te doen voor uitgevers naar aanleiding van de kritiek die het bedrijf kreeg omdat het geld zou verdienen aan de content van uitgevers.

Met YouTube Player for Publishers kunnen nieuwssites hun video’s uploaden naar de servers YouTube en de player van YouTube gebruiken, zonder dat de video’s ook echt op YouTube verschijnen. Dat is uiteraard wel een optie, maar niet verplicht. Ze gebruiken dus de technologie die Google heeft liggen ontwikkeld op die manier. Daarnaast krijgen ze controle over de advertenties, ook bij video’s van anderen die zijn embedden op hun site. Gebruikers merken er verder niets van. Volgens YouTube hebben zij vooral voordeel, omdat de player altijd en overal goed werkt. Zowel op computers, als smartphones.

Samen met uitgevers

Volgens Google zorgt de YouTube Player for Publishers ervoor dat de video-infrastructuur simpeler wordt en bespaart het simpelweg geld. Uitgevers kunnen de dienst namelijk kosteloos gebruiken. Het product is ontwikkeld in samenwerking met uitgevers om daadwerkelijk hun wensen erin terug te zien. France24, The Guardian, ze.tt, Dagbladet en Oe24 hebben het al getest. In Nederland zit NRC in het Digital News Initiative van Google, maar zij zijn nog niet aan de slag gegaan met de YouTube-speler.

Stephan Granhaug van het Noorse Dagbladet, zegt blij te zijn met de dienst:

De speler van YouTube levert ons een heleboel op: een fantastisch product om video aan ons publiek te leveren, lagere kosten, toegang tot continue technische innovatie, gemak in de distributie op zowel ons eigen domein als op YouTube en flexibele verdienmodellen.

Er zitten voor uitgevers dus geen kosten aan het gebruik van de de YouTube Player for Publishers. Wel moeten zij gevestigd zijn de Europese Unie en moeten ze klant zijn bij Doubleclick for Publishers, het advertentienetwerk dat in handen is van Google. Op die manier hoopt Google indirect de kosten te dekken.

YouTube Player for Publishers