Duits rapport: ‘Tesla’s autopilot is een groot risico’

Tesla Model S

Volgens een nieuw onderzoek van het Duitse federale snelwegonderzoeksinstituut (BASt) is de Autopilot van Tesla, waarmee je auto deels autonoom kan rijden op de snelweg, een “gigantisch risico in het verkeer”, schrijft TechCrunch. Het rapport werd gemaakt in opdracht van Duitsland na een ongeluk op de Duitse snelweg vorige maand.

Elon Musk is het – niet geheel onverwacht – niet eens met het rapport. In een tweet zegt hij dat de rapporten “niet echt gebaseerd zijn op wetenschap” en dat “Autopilot veiliger is dan auto’s die bestuurd worden door mensen”.

Tesla zelf zegt dat haar voertuigen meer dan 209 miljoen kilometer hebben gereden met het systeem aan, voordat iemand in een dodelijk ongeluk terecht kwam. Daarmee verslaat het inderdaad het veiligheidsrecord voor handmatige bestuurde auto’s, die in de Verenigde Staten elke 160 miljoen kilometer in een dodelijk ongeluk terecht komen.

Problemen

In het rapport staan echter wel een aantal problemen die de testers vonden in de systemen van Tesla. Zo volgde de auto niet de juiste markeringen op de weg in een zone met wegwerkzaamheden. Als er geen markeringen waren volgde het systeem gewoon de auto voor zich.

Ander gevaar is dat het systeem van Tesla slechts veertig meter achter zich kan kijken. In Duitsland zijn echter veel gebieden waar er geen snelheidslimiet is en dan is dit niet genoeg. Rij jij 128 kilometer per uur – de standaard snelheid van Tesla op de Autobahn – en komt er iemand naast je die 200 kilometer per uur rijdt (of meer), dan is veertig meter zichtsveld bij lange na niet genoeg.

De auteurs van het rapport concluderen dat de Model S van de Duitse wegen afgehaald moet worden. Tesla heeft echter nog weinig om zich zorgen over te maken, want de Duitse minister van Verkeer gaat dit advies volgens Der Spiegel waarschijnlijk negeren. Die heeft namelijk plannen om Tesla juist mogelijkheden te geven om zijn systemen in Duitsland te testen.