Hyperloop is veel duurder dan Elon Musk verwachtte

Hyperloop

6 miljard dollar voor een nieuw vervoersmiddel is niet goedkoop, maar de Hyperloop leek het dat bedrag waard te zijn. Overal ter wereld wordt er namelijk interesse getoond in het idee van Elon Musk. Maar Musk’s berekening blijkt flink wat goedkoper te zijn dan die van Hyperloop One, een van de bedrijven die de Hyperloop maakt. Zij schatten namelijk dat het project tussen de 9 en 13 miljard dollar gaat kosten. Dit schrijft Forbes op basis van gelekte documenten van Hyperloop One.

De berekening van Musk was voor een route van 172,2 kilometer tussen Los Angeles en de Bay Area. Volgens de nieuwe berekeningen van Hyperloop One kost dit project echter niet 11,5 miljoen dollar per 1,6 kilometer, maar tussen de 84 en 121 miljoen dollar. Daarmee worden andere projecten ook veel duurder. De route tussen Abu Dhabi en Dubai kreeg onlangs 50 miljoen dollar aan investeringen, maar gaat waarschijnlijk 4,8 miljard dollar kosten in totaal.

De berekening van Elon Musk

De berekening van Elon Musk.

Natuurlijk zijn er veel verschillen tussen de twee projecten. Zo kost het land meer of minder dan op een andere locatie, moet je mogelijk een tunnel aanleggen (of tunnels onder water, zoals in Dubai) en verschillen het aantal stations per route. Daardoor zullen de kosten van het bouwen van een Hyperloop per markt verschillen, waardoor er altijd een afwijking zal zijn ten opzichte van Musk’s berekeningen. Maar dit verschil is wel erg groot.

Waarom dat verschil zo groot is, is niet duidelijk. Musk ging namelijk uit van de kosten voor het bouwen van tunnels, stations en pompen, net als de kosten voor het krijgen van het land waar de Hyperloop op gebouwd moet worden. Een behoorlijk compleet plaatje dus. Waar Hyperloop One van uit gaat, weten we helaas niet. Het bedrijf wil namelijk niet reageren op de bevindingen van Forbes.

Geen nieuwe technologie

Je zou kunnen denken dat het maken van nieuwe technologie iets met de hoge kosten te maken heeft. Maar Hyperloop One heeft al laten weten dat ze geen nieuwe technologie gebruiken. Bjarke Ingels Group, een partner van het bedrijf, zei: “We hebben alles wat we nodig hebben om het te doen. Het is slechts een kwestie van het op de best mogelijke manier doen.” Maar ook het feit dat er samengewerkt moet worden tussen publieke en private sectoren en dat je goede ingenieurs nodig hebt om een nieuwe vorm van vervoer te maken, is een kostenpot.

Een andere factor is het leiderschap van Hyperloop One. Zo is de medeoprichter en de voormalige CTO, Brogan BamBrogan, onlangs verdreven uit het bedrijf. Hij stelde dat het team ondergewaardeerd werd en dat hun principes niet gedeeld worden door een aantal leden van het bestuur. BamBrogan en een aantal andere ontslagen werknemers zijn een rechtszaak gestart tegen Hyperloop One. Natuurlijk is het bedrijf het niet eens met de aantijgingen van de voormalig CTO. Zij stellen dat BamBrogan het bedrijf wilde overnemen.

Maar wat de reden ook is achter het astronomische prijsverschil tussen de twee berekeningen, we weten wel dat de Hyperloop een prijzig project is. De vraag is natuurlijk of het verschil ook effect gaat hebben op de snelheid van de ontwikkeling van het project.