Consumentenbond start bodemprocedure tegen Samsung om Android-updates af te dwingen

Beveiligingsproblemen

De Consumentenbond is boos op Samsung om het bedrijf zijn telefoons niet van genoeg Android-updates voorziet. De organisatie vindt dat je als gebruiker recht hebt tot minimaal twee jaar na de introductie van een toestel, maar zeker bij goedkopere of oudere modellen krijg je die vaak niet.

Eerder dit jaar spande de bond daarom een kort geding aan tegen de fabrikant, maar de rechtbank gaf de organisatie geen gelijk. Het gebrek aan updates zou namelijk geen slachtoffers hebben gemaakt als gevolg van het beveiligingslek Stagefright, dat de bond aanhaalde in zijn aanklacht. De Consumentenbond laat het er echter niet bij zitten en heeft vandaag een dagvaarding naar Samsung laten versturen voor een Bodemprocedure.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond laat weten:

De Consumentenbond eist dat Samsung minimaal 2 jaar na aankoop of 4 jaar na introductie van een toestel updates beschikbaar stelt. Daarnaast informeert Samsung consumenten bij de koop van een Samsung Android-toestel onvoldoende over software-updates. De Consumentenbond wil dat Samsung hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten.

Reactie Samsung

Uiteraard hebben we Samsung om een reactie gevraagd, maar het bedrijf kan nog niks zeggen. Een woordvoerder legt uit:

We hebben via de media vernomen dat de Consumentenbond ons heeft gedagvaard via een bodemprocedure, maar hebben deze nog niet ontvangen. We kunnen dus ook nog niet inhoudelijke reageren.

Bij het kort geding eerder dit jaar gaf het bedrijf aan het jammer te vinden dat het via de rechter werd besproken en er niet gewoon werd overlegd.

Overigens heeft de Consumentenbond niet enkel kritiek op Samsung, ook andere fabrikanten van Android-telefoons zouden slecht omgaan met updates. De organisatie richt zich op Samsung omdat dat de marktleider is.

Het is nog niet duidelijk wanneer de rechtszaak plaats zal vinden.