Wat Max Verstappen in Brazilië liet zien gebeurde slechts twee keer eerder

Wat Max Verstappen gisteren tijdens de Formule 1 Grand Prix van Brazilië liet zien gaat nu al de boeken in als Formule 1 historie van de allerbovenste plank. Op het kletsnatte circuit van Interlagos – waar een groot deel van de race werd afgelegd achter de safety car in verband met de extreem slechte weersomstandigheden – vocht de 19-jarige coureur zich vanaf de 16e plek in de race een weg terug naar het podium, en verrichte hij een onwaarschijnlijke heldendaad door zijn auto driftend op de baan te houden na een stuurfout. Na afloop van de Grand Prix waren alle ogen van de wereldpers dan ook op hem gericht, een Formule 1 legende in de dop.

Superlatieven schieten te kort

Zelfs de oude rotten in het vak kwamen na afloop van de race superlatieven te kort om de magistrale inhaalrace van Verstappen te omschrijven. Volgens Niki Lauda was de race “fantastisch om naar te kijken dankzij Verstappen, die buitengewoon goed was.” Zelfs vader Jos reageerde na afloop verbaasd. “Ik moet zeggen dat hij vandaag zelfs mij verrast heeft” zegt hij in een interview met Sky Sports. “Ik heb hem al vele races zien rijden, maar vandaag was ongelooflijk. Hij heeft zichzelf een enorme dienst bewezen.”

Met dat laatst doelt hij waarschijnlijk op de wijze waarop Max gisteravond voor het oog van de wereld zijn racetalent kon demonstreren. Na afloop zei Max zelf dat hij niet eens de balen had van zijn mislukte pitstopstrategie die hem de 2e plek en misschien zelfs de overwinning heeft gekost. “Dit was toch veel leuker?” zei hij zelf na afloop van de race.

Toto Wolff belde met papa Jos

Achteraf bezien pakte de slechte pitstopstrategie van Max dus misschien dus zelfs heel goed uit als je het bekijkt vanuit een PR & marketingkant. Max had van Toto Wolff – teambaas van Mercedes – immers de indirecte opdracht gekregen zich niet te bemoeien met het wereldkampioenschap tussen de twee kemphanen Hamilton en Rosberg en zijn inhaalrace vanaf de 16e plek gaf hem de kans om toch zijn wereldklasse te laten zien zonder het hen echt moeilijk te maken.

Na afloop regende het complimenten aan het adres van de jonge Nederlander, die volgens velen liet zien dat hij ‘van een andere klasse’ is. Voor aanvang van de race had Hamilton nog beweerd dat inhalen op Interlagos ‘praktisch onmogelijk is’ maar Verstappen liet al bij zijn eerst manoeuvres op Raikkonen en Rosberg zien dat dat onzin is.

Het echte werk begon na zijn pitstop in de 55e raceronde. Met nog 16 rondjes op de klok, begon Verstappen aan een onmogelijke inhaalslag waarin hij niet minder dan 12 auto’s wist te passeren in verschrikkelijke omstandigheden, waaronder voormalig wereldkampioen Sebastian Vettel en zijn eigen teamgenoot Daniel Ricciardo, die uiteindelijk 8e werd.

De legendarische inhaalrace in de regen roept herinneringen op aan twee coureurs die tot nu toe de ongekroonde helden van regen waren: Ayrton Senna en Michael Schumacher. Als hun racegeschiedenis een voorbode is van wat Max Verstappen nog te wachten staat, dan mogen we ons zo langzamerhand gaan opmaken voor misschien wel de eerste Nederlandse Formule 1 wereldkampioen ooit.

Michael Schumacher – GP van Spanje 1996

Voor Michael Schumacher was de Grand Prix van Spanje in 1996 één van de belangrijkste hoogtepunten uit zijn Formule 1 carrière. De coureur was weliswaar al tweevoudig wereldkampioen met Benetton, maar na zijn overstap naar het kwakkelende Ferrari moest hij echt bewijzen wat hij waard was. In Spanje boekte hij een historische eerste overwinning voor de Italianen, maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Net als in Brazilië afgelopen weekend viel de regen met bakken uit de lucht, en Schumacher verspeelde zijn derde plek op de startrij als gevolg van een dramatische start waarbij hij terugviel naar de 9e plek. Vanuit die onmogelijke positie weet hij uiteindelijk in 11 rondjes tijd het hele veld in te halen, inclusief de betere Williams auto van Jacques Villeneuve.

Vanaf de koppositie weet Schumacher vervolgens een voorsprong op de rest van het veld van bijna 2 minuten op te bouwen. Zelfs na zijn pitstop komt hij terug aan de leiding. Ondertussen zet hij ook nog de snelste raceronde neer op de kletsnatte baan. Klinkt herkenbaar? Yep, ook Max mocht gisteren voor het eerst een snelste raceronde op zijn naam schrijven. Schumacher, de ‘Regen Meister’ van weleer, pakte in zijn latere carrière nog 5 wereldtitels Formule 1.

schermafbeelding-2016-11-14-om-13-26-03

Ayrton Senna – GP van Europa 1993

Er is nog een andere Formule 1 wereldkampioen wiens naam gisteren veelvuldig viel na de bijzondere race van Max Verstappen. Op het eveneens regenachtige circuit van Donnington in Engeland tijdens de Grand Prix in 1993 kende Ayrton Senna een slechte start. Vanaf de 4e plek viel hij terug naar P5, maar toch wist hij de race in één enkele raceronde volledig naar zijn hand te zetten.

In een van de meest memorabele Formule 1 rondes ooit weet Senna niet 1, niet 2, maar 4 andere auto’s in te halen, inclusief de bolide van zijn grote rivaal Alain Prost. Na de 75 resterende raceronden zou hij de race met 1.23 minuut voorsprong op de nummer 2, Damon Hill, finishen.

Regenkoningen

They say rain is the greatest equalizer making the cars even, bringing everything down to the drivers and their talent Er wordt vaak gezegd dat regenachtige condities in de Formule 1 ‘de echte talenten’ naar boven halen omdat alle auto’s op een natte baan ‘gelijk’ zijn. Michael Schumacher, Ayrton Senna en in later jaren Sebastian Vettel en Lewis Hamilton: Ze waren geen van allen bang om risico te nemen op een spekgladde baan. Maar zelfs zij zouden moeten erkennen, dat wat Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië 2016 liet zien, ongekend was.