‘Snapchat bereidt zich stilletjes voor op de beursgang’

Snap, het bedrijf achter Snapchat, heeft volgens bronnen de eerste stap gezet naar de beurs, schrijft Reuters. Het bedrijf zou een initial public offering (IPO) hebben aangevraagd. Dat is de eerste formele stap naar een beursgang. Al in maart zouden de verkoop van Snapchat-aandelen kunnen starten, met een totale bedrijfswaarde tussen de 20 en 25 miljard dollar. Een nieuw record voor de Amerikaanse beurzen.

Als bedrijven minder dan een miljard dollar in omzet draaien, kunnen ze in het geheim een IPO aanvragen. Hierdoor kunnen ze de vraag naar het bedrijf van investeerders testen, terwijl alle financiën geheim blijven. En dat is precies wat Snapchat gedaan zou hebben. Snapchat zelf heeft overigens nog niet gereageerd.

Voor veel investeerders is de IPO een graadmeter voor veel van de grootste ‘unicorns’. Dat is een privaat bedrijf dat investering krijgt vanuit ondernemingen (een startup dus) en meer waard is dan een miljard dollar. Snapchat haalde in mei nog 1,81 miljard dollar op uit investeringen.

Inkomsten

Investeerders zijn echter nog niet geheel zeker van het succes van Snapchat op de markt. Ze zijn bang dat de advertentieverkopen binnen het sociale medium, waar ze in oktober mee begonnen, de enige significante winstbron is van het bedrijf.

Snapchat heeft in de tussentijd echter wel op andere manieren geld proberen te verdienen, bijvoorbeeld via de Spectacles een zonnebril met een camera er in, waarmee je ‘snaps’ kunt maken en versturen. De eerste reacties lijken goed, aangezien ruim honderd mensen in Californië in de rij zouden hebben gestaan voor de zonnebril. Snap profileert zich sinds de aankondiging van de Spectacles als camerabedrijf en niet langer als als app.