SEAT wil zijn auto’s gebruiken om vrij parkeerplekken in kaart te brengen

SEAT Ateca Smart City Car

Het is een grote ergernis van veel automobilisten: in een drukke stad op zoek gaan naar een vrije parkeerplek. Het verkeer dat de zoektocht oplevert doordat je rondjes rijdt door de straten, zorgt voor extra drukte en verkeersopstoppingen, wat zorgt voor nog meer ergernis. Het snel kunnen vinden een van een vrije parkeerplek is dan ook een ongelofelijke belangrijke oplossing voor de verkeersproblematiek in steden. Allerlei bedrijven en overheden zijn daar mee bezig, door bijvoorbeeld parkeerplaatsen uit te rusten met sensoren. SEAT pakt het anders: de Spaanse autofabrikant gebruikt zijn auto’s om lege parkeerplekken te spotten.

Het werkt eigenlijk heel simpel: nu auto’s steeds meer uitgerust worden met sensoren (met het oog op de zelfrijdende auto) kan een auto letterlijk om zich heen kijken. Een auto die door een straat rijdt, kan dus even snel scannen of er in die straat lege parkeerplekken zijn en die informatie doorsturen naar een server. Als er maar genoeg auto’s rondrijden die zijn uitgerust met deze technologie, dan heb je altijd een actueel beeld van het aantal vrije parkeerplekken op straat. Samen met gegevens over parkeerterreinen en -garages, die vaak zelf data over beschikbaarheid van vrij plekken hebben, kunnen automobilisten dus automatisch naar een vrije parkeerplek worden geloodst.

SEAT heeft dit concept deze week getoond op het Smart City Expo World Congress in Barcelona in de vorm van de Ateca Smart City Car. Deze auto kan de informatie over vrije parkeerplekken verzamelen terwijl hij rondrijdt en delen met het iCity-platform, dat Barcelona heeft. Hierdoor is deze data niet enkel binnen SEAT-producten te gebruiken, maar kan er veel meer mee worden gedaan. Daarnaast gebruikt SEATs eigen Parkfinder-app de informatie.

De oplossing die SEAT heeft bedacht is slim, omdat er waarschijnlijk eerder genoeg auto’s met sensoren in een stad rondrijden dan dat alle parkeerplekken zijn uitgerust met een sensor. Een groot nadeel is natuurlijk echter dat je auto continu data door gaat sturen naar een server, inclusief informatie over je locatie. Of dat wenselijk is, is de vraag.

Over de verdere toepassing van de technologie heeft SEAT trouwens niets concreets gezegd. Het gaat enkel nog om een concept.