Amazon lanceert dienst om chatbots nog beter te maken

Amazon Echo, Amazon Alexa

Amazon Web Services (AWS) heeft voor een nieuwe dienst geïntroduceerd, die spraak herkent en normale taal begrijpt: Amazon Lex. Het is eigenlijk vrijwel hetzelfde als de techniek achter Alexa, die we terugvinden in de slimme speaker Amazon Echo. Met Lex kun je allerlei apps maken voor gesprekken, stelt Andy Jassy, CEO van AWS. “Je geeft het een stuk tekst of audio, specificeert een reactie op de input en die reactie krijg je vervolgens terug.”

Het meest interessante hieraan is dat je chatbots kunt maken in bijvoorbeeld Facebook Messenger of Slack. Daarnaast is er een connectie met bedrijven als Salesforce, Zendesk en Microsoft Dynamics, waardoor je data van die diensten kunt gebruiken. De bots zijn vervolgens te gebruiken om je informatie te geven, je applicatie te draaien, werkactiviteiten te stroomlijnen en om robots, drones en speelgoed te besturen.

Op dit moment is Lex alleen nog te zien en proberen via een van de datacenters van AWS in het oosten van de VS. In totaal mag je gratis 10.000 tekstverzoeken en 5.000 spraakverzoeken per maand versturen. Daarna kost het vier dollar per duizend spraakverzoeken en 75 dollarcent per tekstverzoeken.

Dit voorjaar lanceerde Microsoft ook al een dienst waarmee ontwikkelaars chatbots konden bouwen. Spraak wordt daarbij echter niet direct ondersteund, maar er kan wel een koppeling worden gemaakt met Microsofts spraakdienst Cortana.