Een kartonnen doos ontneemt je de aanwijzingen die nodig zijn om erachter te komen waar je je bevindt. Je locatie wordt pas duidelijk nadat die geknutselde verpakking omhoog wordt getrokken. In wat lijkt op een lege grijze fabriekshal word je omringd door een groep personen. Ze bespelen instrumenten en er wordt gezongen. Enkele leden van de meerkoppige band lijken verdacht veel op elkaar. Eén van hen trekt een hoepel over je hoofd, waarna de formatie van de bandleden plots verandert.
Steye HallemaSteye Hallema is een van de meest vooraanstaande VR-regisseurs van Nederland. Momenteel werkt hij voor Jaunt, het virtualrealitybedrijf dat zichzelf als doel gesteld heeft het 'Netflix voor virtual reality' te worden.Dit is wat je te zien krijgt in de eerste minuut van de 360-gradenvideoclip van What Do We Care 4 van Steye & The Bizonkid. Het gebruik van de hoepel tussen twee scènes bezorgde kunstenaar Steye Hallema veel lof in de internationale community van virtualrealitymakers. De beweging van de hoepel over je hoofd maakt de overgang minder abrupt. Dat is zeker belangrijk als je de clip bekijkt met een VR-bril op. Als het niet subtiel genoeg gebeurt, kan de abrupte teleportatie van de ene plek naar de andere je behoorlijk in de war brengen. Of, zoals Hallema het zegt: “Knippen is niet elegant. Maar ik ga heus niet zeggen dat het niet mag.”
De subtielere overgang is niet het enige wat Hallema geslaagd vindt aan het gebruik van de hoepel, vertelt hij op het podium van de VR Days Europe, begin november. “Als bezoeker van de videoclip speel je een rol: je wordt door het personage erkend.” Deze erkenning van jou als kijker – of eigenlijk ‘experiencer’ van een ‘ervaring’ in virtual reality – kan helpen bij de beantwoording van een vraag: waarom je eigenlijk in die virtuele wereld aanwezig bent.
Op het podium vertelt Hallema nog dat het effect met die hoepel een toevallige vondst was. Het ding zou daar tijdens de opnames toevallig liggen. Achteraf komt het echte verhaal naar boven: natuurlijk lag die hoepel daar niet zomaar. “Mensen houden van mooie verhalen”, zegt Hallema. Dus maakt hij de werkelijkheid iets mooier dan dat hij is. Dat krijg je als je iemand op het podium zet die zichzelf omschrijft als ‘storydesigner’. Wat dat is? “Iemand die regie, compositie en het uitvinden van nieuwe dingen combineert om ervaringen te maken.”
In de huid van de kijker kruipen
Hoe doe je dat, een ervaring maken? Het is voor makers van virtual reality een tijd van pionieren. Hallema is, samen met anderen, bezig met het schrijven van de regels voor het medium. Hoewel het nog relatief duur is, is de productie van VR-films acceptabel geworden. Voor Hallema bij Jaunt terechtkwam, maakte hij onder meer de Peepshow en Missie Aarde voor de VPRO. Het afgelopen jaar werkte hij als een van de drie (!) regisseurs aan Ashes to Ashes, een film waarin je vanuit het perspectief van een overleden grootvader ziet wat zijn familie van plan is met zijn urn en as.