Facebook pakt nepnieuws verder aan door factcheckers in te schakelen

Facebook

Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen is nepnieuws het gesprek van de dag geworden. Neppe verhalen zouden de verkiezingen hebben beïnvloed en een man is zelfs een schietpartij begonnen om een dergelijk artikel. Facebook staat hierbij in het middelpunt van de aandacht, maar neemt nu stappen om nepnieuws tegen te gaan, schrijft het medium op haar website.

Facebook kondigde eind november al aan meer te gaan doen om nepnieuws aan te pakken. Een aantal van die punten hebben ze nu uitgerold over het gehele platform. Zo laten ze je nu gemakkelijker een verhaal dat niet klopt melden bij het bedrijf. Dit doe je door rechts bovenin een bericht te klikken en hem te rapporteren. Daarbij krijg je een menu waarin je kunt kiezen voor “dit verhaal is niet echt”.

Facebook nepnieuws

Daarnaast heeft het bedrijf factcheckers ingeschakeld van derde partijen. Wordt een bericht aangemerkt als nep of zijn er andere signalen dat het niet klopt, dan worden de verhalen naar deze organisaties gestuurd. Zij controleren of het wel klopt. Zo niet, dan wordt het bericht als zodanig gemarkeerd en komt er een link naar een artikel bij waarin staat waarom het niet echt is.

Alle verhalen die niet echt blijken te zijn, komen bovendien lager in de news feed. De verhalen kun je nog wel delen, maar dan staat er dus bij dat het niet echt is. Het is echter niet mogelijk om een dergelijk artikel nog te gebruiken in een advertentie.

Dit gebeurt echter nog niet in Nederland op dit moment. Met het zicht op de verkiezingen in maart zou het handig zijn als de functionaliteit en werkwijze op korte termijn beschikbaar komt bij ons. Facebook kan na vragen van onze kant echter niet zeggen of dat gaat lukken.

Facebook nepnieuws

Financiële maatregelen

Facebook kijkt verder naar wat er op haar platform gebeurd. Wordt er namelijk een artikel gelezen dat mensen vervolgens significant minder delen dan andere verhalen, dan kan dat een signaal zijn dat het verhaal niet klopt. Het sociale medium gaat dan ook testen met een rankingsysteem, waarbij er gekeken wordt of dit soort artikelen inderdaad niet kloppen. Hierbij wordt er met name gelet op uitschieters.

Volgens Facebook wordt er veel nepnieuws geplaatst vanwege financiële redenen. “Spammers verdienen geld door zich voor te doen als bekende nieuwsorganisaties en nepnieuws te plaatsen, waardoor mensen hun websites gaan bezoeken, die vooral uit reclame bestaan”, aldus het medium.

Om die reden worden de financiële mogelijkheden voor deze partijen flink verminderd. Het spoofen van domeinen wordt niet langer mogelijk, waardoor websites niet kunnen doen alsof ze een bekende organisatie zijn. Daarnaast worden websites van uitgevers geanalyseerd om te zien of er maatregelen genomen moeten worden.