Amerikaanse privacyorganisaties klagen over wijziging in voorwaarden Google

Consumer Watchdog en Privacy Rights Clearinghouse, twee Amerikaanse privacyorganisaties, zijn niet blij met de privacyvoorwaarden van Google. Zij hebben een klacht ingediend bij toezichthouder FTC, omdat Google nu bepaalde gegevens van gebruikers mag combineren, terwijl dat eerder niet mocht.

In juni veranderde de internetgigant zijn privacyvoorwaarden, waardoor het gebruiksgegevens uit zijn diensten – waaronder Maps en YouTube – kan combineren met trackinginformatie van het platform DoubleClick, dat bijhoudt welke websites je bezoekt. Hier zijn de organisaties het niet mee eens, schrijven ze in de klacht.

DoubleClick werd in 2007 door Google overgenomen voor een prijs van 3,1 miljard dollar en de data die de dienst verzamelde mocht toen niet worden gecombineerd met gebruikersdata van het internetbedrijf. Het bedrijf deed die belofte om de privacybezwaren van de overheid ten tijde van de overname weg te halen, aldus de organisaties. Nu blijkt dus dat dit niet het geval is.

De organisaties stellen dat Google zijn gebruikers met de verandering heeft misleid, door de gevolgen van de wijziging in de voorwaarden niet goed duidelijk te maken. De internetgigant zou bovendien niet genoeg hebben gedaan om aandacht te vragen van de gebruikers voor de wijziging zelf.

Instellingen

Verder heeft ‘Google door het combineren van de gegevens een vergaande en indringende toeëigening van gebruikersgegevens doorgevoerd’, stellen de organisaties. Dit zou het bedrijf opzettelijk in kleine stappen hebben gedaan. Volgens de internetgigant is de wijziging honderd procent optioneel voor gebruikers en zijn er uitvoerige tests gedaan met betrekking tot de keuze en de transparantie. Dit zei Google in een verklaring tegenover The Washington Post.

Google biedt gebruikers de mogelijkheid om hun privacyinstellingen te wijzigen via een speciale pagina met accountinstellingen. De gebruikersvoorwaarden waar in de VS kritiek is geleden overigens ook in Nederland.