Japanse verzekeraar vervangt 34 medewerkers door kunstmatige intelligentie

Klanten van een Japanse levensverzekeraar worden binnenkort onderzocht door kunstmatige intelligentie. Fukoku Mutual Life Insurance vervangt 34 van zijn medewerkers namelijk door Watson Explorer van IBM, een systeem dat draait op kunstmatige intelligentie. Dat schrijft de Japanse krant The Mainichi Shimbun. De computer wordt deze maand in gebruik genomen.

Het bedrijf hoopt daarmee omgerekend ruim 1,1 miljoen euro te besparen. Het installeren van de supercomputer kost het bedrijf volgens The Mainichi omgerekend meer dan 1,6 miljoen euro. Voor onderhoud is het bedrijf nog eens 122.000 euro per jaar kwijt. Toch denkt Fukoku het geld binnen twee jaar terugverdiend te hebben. De productiviteit van de verzekeraar zou er met 30 procent op vooruit gaan.

Watson Explorer gaat onder meer de duur van ziekenhuisbezoeken, het medicijngebruik en doktersverklaringen bekijken. Op basis van de analyses wordt berekenend hoeveel geld er wordt uitgekeerd. De uiteindelijke beslissing wordt volgens The Mainichi echter nog steeds door mensen gedaan. De supercomputer moet het proces versnellen. Daardoor worden 34 medewerkers dus wel overbodig.

Sociale ongelijkheid

De stappen die de Japanse levensverzekeraar neemt zijn een concreet voorbeeld van hoe kunstmatige intelligentie de rol van mensen over kan nemen. Financieel gezien is het blijkbaar een aantrekkelijke stap voor Fukoku, maar kunstmatige intelligentie wordt beschouwd als een technologie die gepaard gaat met vergaande sociale gevolgen.

Vorige maand waarschuwde de Britse natuurkundige Stephen Hawking in The Guardian nog voor de gevolgen die dat kan hebben. Hij vreest dat het verlies van banen zorgt voor een grotere sociale ongelijkheid.