Google-zuster Waymo houdt auto’s offline uit angst voor hackers

De auto’s van Google-zuster Waymo blijven het grootste gedeelte van de tijd offline om te voorkomen dat ze gehackt worden. Dat zegt de CEO van het bedrijf, John Krafcik, in een interview met The Financial Times. “Als we het over zelfrijdende auto’s hebben, bedoelen we daarmee ook dat de auto niet continu in verbinding staat met het internet”, zegt hij.

In plaats daarvan communiceren de auto’s van Waymo alleen met de buitenwereld als dat nodig is. Op die manier staat maakt de auto niet continu verbinding, waarmee het apparaat risico loopt gehackt te worden. Door de internetverbinding weg te nemen, neemt het bedrijf ook een ingang weg waarmee hackers toegang kunnen krijgen tot de auto.

Volgens Krafcik kunnen de auto’s van zijn bedrijf een lange tijd zelfstandig rijden zonder verbinding te maken met het internet. Of dat betekent dat de auto volledig offline de weg op kan, is niet duidelijk. Krafcik gaf geen voorbeelden van verkeerssituaties waarin de auto mogelijk wel verbinding met het internet moet maken. Wel is duidelijk dat de auto’s in ieder geval online moeten om verkeersinformatie te ontvangen en te versturen. Vooral dat laatste zal waarschijnlijk wel tijdens een rit gebeuren.

V2x-communication

Met de uitspraken profileert Waymo zich als een bedrijf dat niet leunt op vehicle-to-vehicle communication (v2v-communicatie) en vehicle-to-infrastructure communication (v2i-communicatie). Andere fabrikanten richten zich wel op auto’s die zowel onderling met elkaar communiceren als data uit de omgeving uitwisselen. De combinatie van deze termen wordt v2x-communicatie genoemd.

De auto’s van Waymo zijn volgens Krafcik niet ontworpen om afhankelijk te zijn van externe communicatie. “Denk er maar eens over na”, zei hij. “Wat moet een auto doen als het systeem waar hij van afhankelijk is offline gaat?”