Kunstmatige intelligentie kan hybride auto’s zuiniger maken

Hybride auto's

Hybride auto’s zijn een mooie tussenoplossing voor mensen die wel bezig zijn met het milieu, maar geen volledige elektrische auto willen. Maar de auto’s zijn nog lang niet zo efficiënt als ze zouden kunnen zijn. Kunstmatige intelligentie kan hier een oplossing voor zijn, ontdekte onderzoekers van de University of California. Hun bevindingen publiceerden ze op UCR Today.

Hybride auto’s hebben zowel een benzine-, diesel- of gasmotor als een elektrische motor, die oplaadt via kinetische energie als het voertuig langzamer gaat rijden of remt. Maar juist dit systeem moet meer gemanaged worden dan een normale benzinemotor.

De wetenschappers hebben in kunstmatige intelligentie echter een oplossing gevonden. Hun algoritme maakt kleine segmenten van je gehele reis, die ieder mogelijk minder dan een minuut duren. Binnen elk segment bekijkt het systeem of de omstandigheden waarin je rijdt nog steeds hetzelfde zijn. Hierbij wordt er onder meer gekeken naar verkeersinformatie, de snelheid van je auto, je locatie en waar je bent. Is de situatie vrijwel hetzelfde of kent hij de situatie al via eerdere ervaringen, dan wordt er een energiebesparende strategie ingesteld.

Kom je in een situatie die de auto nog niet kende – bijvoorbeeld een noodstop – dan schat het systeem in hoeveel kracht je hiervoor nodig hebt. De resultaten voegt hij vervolgens toe aan een database om ze later weer te gebruiken als dat nodig is. Die data wordt online gedeeld met andere auto’s. Daardoor leert het algoritme dus van ervaringen die het zelf meemaakte of door andere voertuigen zijn meegemaakt. Op die manier kan het eerdere ervaringen gebruiken om zoveel mogelijk energie te besparen.

Dertig procent

Tot nu toe heeft het algoritme het voor elkaar gekregen om ruim 30 procent aan energie te besparen. Voordeel hiervan is dat je onderweg mogelijk niet hoeft te stoppen om op te laden. De universiteit hoopt bovendien dat de auto’s in het echte leven hun ervaringen vaak gaan delen, zodat de voertuigen goede beslissingen kunnen maken en steeds slimmer worden.

Nadeel is dat je nog steeds wel gas of benzine zult gebruiken. De accu kan immers nog steeds leeg raken. Maar als het systeem er van uitgaat dat je onderweg moet stoppen om de auto op te laden, dan kan het de elektriciteit wel uitspreiden over de gehele reis. Het weet immers wanneer je weer gaat opladen en kan de rest gebruiken tot de accu leeg is. Dat betekent dat je zo optimaal mogelijk gebruik maakt van de stroom die je hebt.

De volgende stap voor de onderzoekers is een autofabrikant vinden die het systeem wil testen. Tot nu toe is dit namelijk alleen in simulaties gebeurd. De vraag is of het systeem ook zo goed werkt in het echte leven.