Snapchat wil 3 miljard dollar ophalen met beursgang

Snapchat

Snap, het bedrijf achter Snapchat, wil met zijn beursgang 3 miljard dollar ophalen. Dat blijkt uit de aanvraag die het bedrijf heeft ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC).

Uit het document blijkt dat Snap nog steeds aan het groeien is. In 2015 haalde Snap 58,7 miljoen dollar aan omzet binnen. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 404,5 miljoen dollar. Een gemiddelde gebruiker was in het laatste kwartaal van 2016 goed voor 1,05 dollar aan inkomsten. Snap verdient vooral aan advertenties.

Daarbij verdient het bedrijf flink meer aan Noord-Amerikanen dan Europeanen. Iemand uit de Verenigde Staten, Canada, Mexico of het Caribisch gebied leverde het bedrijf gemiddeld 2,15 dollar op. Aan een Europeaan verdiende Snapchat in het laatste kwartaal van 2016 gemiddeld slechts 0,28 dollar.

Toch maakt het bedrijf nog altijd verlies. In 2015 was kwam dat bedrag uit op 372,9 miljoen dollar. Vorig jaar steeg dat bedrag naar een verlies van 514,6 miljoen dollar. In het beursdocument schrijft Snap dat het bedrijf ‘oplopende verliezen heeft geleden, oplopende verliezen in de toekomst verwacht en het streven om winst te maken misschien nooit zou kunnen behalen’. Dit is een vrij gebruikelijke waarschuwing als een verliesgevend bedrijf naar de beurs gaat.

Gebruikersaantallen

Volgens het document heeft Snapchat momenteel gemiddeld 158 miljoen dagelijkse gebruikers. In het laatste kwartaal van 2014 had het bedrijf nog 71 miljoen actieve gebruikers. Een jaar later, het vierde kwartaal van 2015, was dat aantal gegroeid tot 107 miljoen.

In totaal groeide het bedrijf in 2016 dus met 51 miljoen nieuwe dagelijkse gebruikers. Snapchat groeide in het eerste, tweede en derde kwartaal respectievelijk met 15, 21 en 10 miljoen nieuwe dagelijkse gebruikers. In het laatste kwartaal van 2016 groeide het aantal actieve gebruikers met ‘slechts’ 5 miljoen. Snapchat verwacht dat de groei van het aantal gebruikers de komende tijd minder snel gaat toenemen.

Noord-Amerika kent de meeste dagelijkse actieve gebruikers: afgerond 68 miljoen. In Europa staat dat aantal op afgerond 52 miljoen. Verspreid over de rest van de wereld kent Snapchat nog eens afgerond 39 miljoen actieve gebruikers.

Jonge gebruikers

Volgens Snap is een meerderheid van zijn gebruikers 18 tot 34 jaar oud. Verder maakt het bedrijf een scheiding tussen de activiteit van gebruikers boven en onder de 25 jaar. Gebruikers van 25 jaar of ouder openden de app ongeveer 12 keer per dag. Daarmee spendeerden zij in totaal 20 minuten op het platform.

Gebruikers jonger dan 25 jaar openden de app 20 keer per dag en spendeerden daarmee een half uur per persoon aan het sociale medium. Deze cijfers komen van het vierde kwartaal van 2016. Tot slot zegt het bedrijf ook dat meer van zijn klanten gebruik maken van iOS dan Android.