Na Duitsland, pakt Facebook nepnieuws nu ook aan in Frankrijk

nepnieuws

Nepnieuws en Facebook, sinds de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten lijken de twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar tijdens de verkiezingen in Frankrijk lijkt het sociale medium alles te willen doen om herhaling van het probleem te voorkomen. Daar gaat het samenwerken met acht media om berichten te controleren en nepnieuws weg te filteren, bericht Reuters.

De campagne is niet geheel nieuw, maar volgens Le Monde – één van de partners van Facebook – vergelijkbaar met het initiatief dat het sociale medium vorig jaar in de VS startte en vorige maand in Duitsland. Dit betekent dat gebruikers een bericht als nep kunnen aanmerken. Vervolgens gaat het naar een portaal waar alle acht mediabedrijven bij kunnen. Bevestigen minimaal twee van de organisaties dat het artikel nep is, met bewijzen, dan krijgen gebruikers een waarschuwing voor ze het artikel kunnen delen. En ook advertenties voor het artikel worden dan geblokkeerd.

Naast Le Monde doen ook persbureau Agence France-Presse (AFP), BFM-TV, Franceinfo, France Médias Monde, L’Express, Libération en 20 Minutes mee. Dat bleek echter niet zomaar te gaan, want de media waren bang dat het programma een te grote last zou zijn op hun controleteams. Maar toen Facebook zei dat haar algoritmes er voor konden zorgen dat nepnieuws minder zichtbaar werd, besloten ze toch mee te doen.

Andere initiatieven

Naast de controles met deze media komt er ook een dienst genaamd CrossCheck. Hiermee kun je als gebruiker vragen indienen en informatie verzamelen van zestien Franse mediapartners. Dit initiatief komt echter niet alleen van Facebook af, maar is ontwikkeld door de First Draft News Coalition, met hulp van Google News Lab.

Ook hebben een aantal media hun eigen projecten opgestart om nepnieuws tegen te gaan. Zo heeft Le Monde een database van ruim zeshonderd websites die aangemerkt zijn als niet betrouwbaar. Libération werkt aan een vergelijkbare database met valse verhalen.

Of de features van Facebook en Google ook naar Nederland komen is vooralsnog niet duidelijk. Maar gezien de verkiezingen hier steeds dichterbij komen, is dat misschien geen slecht idee.