Uber neemt voormalig NASA-medewerker aan om vliegende auto’s te ontwikkelen

Vliegende auto's Uber

Vroeg je in de jaren ’80 hoe het huidige tijdperk er uit zou zien, dan kreeg je steevast het antwoord dat auto’s zouden vliegen. Helaas is dat nog steeds iets uit een sci-fi-film, al zijn er een aantal bedrijven die de hoop niet opgeven. Uber blijkt er een van. Het bedrijf heeft Mark Moore, voormalig ingenieur van NASA, aangenomen om vliegende auto’s te gaan maken. Dat schrijft persbureau Bloomberg.

Moore is geen groentje als het gaat om vliegende auto’s. Toen hij nog bij NASA werkte, schreef hij een onderzoek over de mogelijkheid om elektrische voertuigen die kunnen landen en opstijgen als helikopters. De voertuigen zouden echter kleiner zijn dan een helikopter en een stuk sneller dan de huidige auto’s. Hij noemde de apparaten VTOL (vertical takeoff and landing) of vliegende auto’s.

De technologie trok de aandacht van een aantal bedrijven, waaronder Google. Mede-oprichter Larry Page las het onderzoek en financierde vervolgens twee startups die de technologie gingen ontwikkelen. Maar het is niet Google waar Moore heen gaat na dertig jaar bij de NASA te hebben gewerkt. Hij gaat naar Uber om mee te werken aan het initiatief Uber Elevate. Daar wil hij zijn VTOL werkelijkheid gaan maken.

Vertiports

Het idee van Uber is dat mensen een gebruikelijke (of zelfrijdende) Uber neemt om naar zogenaamde vertiports te reizen, buiten de bebouwde kom. Vanaf daar gaat de auto de lucht in en vliegt hij naar de vertiport die het dichtste bij zijn bestemming ligt. De bedoeling is dat de auto’s tussen de 80 en 160 kilometer gaan vliegen. Lukt dat niet op een acculading, dat denkt Moore dat het voertuig in ieder geval deels op te laden is als passagiers het voertuig instappen of verlaten.

Uber is echter nog niet bezig met het daadwerkelijk bouwen van zijn vliegende auto’s. Zij hebben alleen nog een rapport geschreven over hun visie. Moore ziet dan ook nog wat hobbels op de weg. Zo moeten de prijzen van de leveranciers voor de benodigdheden omlaag en moeten de regels rondom vliegende apparaten versoepeld worden. Toch heeft hij hoop: volgens Moore is juist Uber het bedrijf dat op een unieke manier kan demonstreren dat er een gigantische, winstgevende en veilige markt voor de vliegende auto’s is.

Airbus

Naast Uber en Google werkt ook een ander bedrijf aan een dergelijk concept. Airbus liet eerder deze maand weten eind dit jaar een prototype van hun vliegende auto af te willen hebben. Hun variant moet autonoom worden, iets wat bij Uber mogelijk niet het geval is. Het prototype moet daarnaast milieuvriendelijk worden, net zoals het project van Uber.