Apple maakt fantastische producten, maar televisieprogramma’s produceren kunnen ze beter aan anderen overlaten

Planet of the Apps

Ik ben een diehard Apple-gebruiker, al meer dan tien jaar. Dat begon met een iPod en de eerste Macbook; tegenwoordig heb ik een iPhone, Apple Watch, iPad, Macbook en dit stuk tik op de Numrush-redactie op een iMac. De belangrijkste reden dat ik Apple-producten gebruik is dat ze gewoon werken. De integratie van hardware en software en de aandacht voor productdesign spreken me aan. En wat je ook van Apple vindt, je kunt niet ontkennen dat Apple gewoon heel goed is in het maken van hun producten.

Met de nadruk op hun producten. Diensten zijn namelijk nooit Apple’s sterkste kant geweest. Apple Maps was in het begin ronduit slecht, Mobile Me is nooit echt een succes geworden en de eerste versie van Apple Music kon niet tippen aan Spotify. Nu gaat het op dat vlak steeds beter: iCloud werkt prima, Apple Music is tegenwoordig top en met Apple Maps verdwaal je allang niet meer. Maar gelukkig heeft Apple weer iets nieuws ontdekt waar het niet goed in is: televisieprogramma’s maken.

Om het aanbod van Apple Music uit te breiden en om tegelijkertijd content beschikbaar te maken voor de Apple TV, gaat Apple zelf televisieprogramma’s maken. Zo komt er bijvoorbeeld een complete serie van ‘Carpool Karoake’ uit ‘The Late Late Show with James Corden’, een bestaand format dat wordt uitgebreid. Daar kun je gelukkig weinig fout aan doen, dus dat lijkt best wel geinig te worden. Tegelijkertijd komt Apple ook met een show rondom app-ontwikkelaars: ‘Planet of the Apps’, en dat programma lijkt op basis van de eerste beelden tenenkrommend slecht te worden.

Jury

Het programma is een soort talentenjacht voor app-ontwikkelaars. Een soort ‘Het Beste Idee Van Nederland’ of ‘Dragon’s Den’. Dat doet mijn wenkbrauwen al fronzen, maar het lijkt ook nog eens slecht uitgevoerd. Radio-dj Zane Lowe presenteert het. Niet de meest logische keuze, maar dat is nog tot daar aan toe. In de jury zien we startup-kenner Gary Vaynerchuk zitten, zeer geschikt hiervoor.

Maar de andere drie stoelen worden ingenomen door Jessica Alba, Gwyneth Paltrow en will.i.am. Hoezo weten deze drie sterren iets van apps en technologie?! Ja, will.i.am heeft onder meer smartwatches die zijn naam dragen, maar die nauwelijks verkocht zijn. Jessica Alba is naast actrice tegenwoordig succesvol ondernemer, maar met technologie hebben haar babyproducten niks te maken. Nog los van het feit dat het bedrijf al een aantal keer negatief in het nieuws kwam. In dat opzicht heeft Gwyneth Paltrow met haar lifestyleplatform Goop nog het meeste recht op een plek in de jury.

Al met al voelt het toch een beetje alsof je in Nederland Giel Beelen zo’n programma laat presenteren met in de jury -naast Boris Velthuyzen van Zanten van The Next Web- Linda de Mol, Gordon en Nikkie Plessen. En dan heb ik het nog niet eens over de bizar slechte ideeën die de ontwikkelaars pitchen… “eBay voor de Snapchat-generatie” en een app die via kunstmatige intelligentie bepaalt wat het beste tijdstip is om boodschappen te doen.

Hollywood

Een gemiddelde designstrijd als ‘Project Catwalk’ is zelfs nog beter dan ‘Planet of the Apps’! Het enige voordeel is dat het programma niet elke 10 minuten wordt onderbroken door een reclameblok omdat je het reclamevrij streamt, maar dat is dan ook echt het enige voordeel.

Als Apple daadwerkelijk mensen naar Apple Music wil krijgen moet het bedrijf toch echt met wat beters te komen. Het schijnt dat ze bezig zijn om deals te sluiten in Hollywood om vette series te maken, maar het lijkt mij eigenlijk voor iedereen beter als Apple zich gewoon focust op het maken van fantastische producten.